Depeche Mode - Construction Time Again (Album, 1983): oprawa graficzna przedniej okładki
A Broken Frame [1982]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Some Great Reward [1984]
AlbumStudyjny22 sierpnia 1983
  • wiosna - lato 1983 roku
  • - The Garden (Londyn, Wielka Brytania)
Obecnie posiadamy w magazynie   1  egzemplarz  tej płyty przygotowawany do sprzedania

Informacje o płycie

 8 minut czytania

Construction Time Again to trzeci studyjny album angielskiego zespołu Depeche Mode, wydany 22 sierpnia 1983 roku przez wytwórnię Mute Records. Było to ich pierwsze wydawnictwo z Alanem Wilderem jako pełnoprawnym członkiem grupy (do tej pory ograniczał się do towarzyszenia formacji podczas tras koncertowych), który wniósł na nie swój wkład, zarówno w aspekcie muzycznym - kierując aranżacjami i strukturą utworów, jak i kompozytorskim - będąc autorem dwóch kompozycji: "Two Minute Warning" i "The Landscape Is Changing". Autorem pozostałych nagrań jest Martin Gore. Dave Gahan jest głównym wokalistą na płycie z wyjątkiem "Pipeline", w którym występuje Gore. Z albumu pochodzą także dwa single: "Everything Counts" (#6 na liście przebojów UK Singles Chart w Wielkiej Brytanii) oraz "Love, in Itself" (#21). Tytuł pochodzi z drugiej linii pierwszego wersetu utworu "Pipeline": "Get out the crane/Construction time again" (pol. "Wyciągnijcie dźwig/Znowu czas na budowę").

Płyta Construction Time Again zadebiutowała na swojej szczytowej #6 pozycji na brytyjskim zestawieniu UK Albums Chart i była promowana trasą koncertową Construction Time Again Tour. W Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech wydawnictwo to uplasowało się w Top 10 list przebojów i uzyskało na tych rynkach status złotej płyty. Jest to jak dotąd jedyny album Depeche Mode, który nie pojawił się na amerykańskim Billboardzie 200.

Tło powstania i materiał

Album nagrano wiosną i latem 1983 roku w londyńskim studiu The Garden Johna Foxxa, inżynierią dźwięku zajął się Gareth Jones (który również był inżynierem na albumie Foxxa z 1980 roku Metamatic), a ostatecznego zmiksowania dokonano w studiu Hansa Mischraum w Berlinie. Producentem materiału był zespół wraz z Danielem Millerem.

Mimo, że poprzedni album, A Broken Frame, przyczynił się już do zniwelowania negatywnego wpływu Vince'a Clarke'a na grupę, Depeche Mode pójdą dalej z kolejnym ważnym muzycznym przedsięwzięciem i na początku 1983 roku wydadzą singiel "Get the Balance Right!", który zawiera jeszcze dużą część muzycznego wpływu poprzedniej płyty, ale i domieszkę nowego brzmienia. W styczniu bowiem, tuż przed ukazaniem się tego singla, autor piosenek Martin Gore uczestniczył w koncercie formacji Einstürzende Neubauten, co dało mu pomysł na eksperymentowanie z dźwiękami muzyki industrialnej w kontekście popu[1].

Za sprawą nowych idei Construction Time Again pokazuje znaczącą zmianę w stylu Depeche Mode. Album ma wyraźnie industrialne brzmienie, które jest obecne także na kolejnych dwóch studyjnych wydawnictwach długogrających Some Great Reward i Black Celebration. Na tym albumie zespół po raz pierwszy zastosował powszechną dziś, ale wówczas jeszcze młodą technikę samplingu, w której poszczególne dźwięki (sample) są najpierw nagrywane, a następnie łączone w całość, tworząc utwór. Na przykład "Pipeline", z którego tekstu zaczerpnięta została nazwa albumu, składa się niemal w całości z sampli. Nagrywano nie tylko instrumenty, ale także dźwięki wydawane przez przedmioty codziennego użytku, zwłaszcza metalowe. Próbki te zostały zagrane na komputerowym instrumencie muzycznym Synclavier producenta New England Digital. To brzmienie ukształtowało również kolejne albumy Depeche Mode.

Construction Time Again wprowadził także zmianę w treści lirycznej grupy, gdyż zawierał mnóstwo tematów politycznych, wywołanych przez biedę, którą Gore widział podczas niedawnej podróży do Tajlandii[1]. Można tu zatem usłyszeć o politycznych i społecznych problemach poruszanych przez Martina, takich jak niesprawiedliwość i ubóstwo ("Shame"), rewolucji ("And Then..."), czy też o walce z wielkimi międzynarodowymi korporacjami, co odzwierciedla utwór "Everything Counts", jedna z najważniejszych piosenek grupy. Jest to zatem jedyny koncept album Depeche Mode, którego ideą przewodnią jest socjalizm, chociaż okładka poprzedniej płyty również była inspirowana socrealizmem.

Jednym z najbardziej znanych utworów pochodzących z tego albumu był utwór "Everything Counts", który został wówczas okrzyknięty przez krytyków jedną z najtrudniejszych brytyjskich piosenek tego roku. Kompozycja, będąca satyrą na wielkie wytwórnie płytowe i ich komercyjne praktyki, została zainspirowana po prostu przez własne doświadczenia Depeche Mode z Mute, które wyprodukowało ich pierwsze albumy bez kontraktu, zatrzymując połowę zysków i promując je niemal wyłącznie w Europie. W tej kwestii sami członkowie zespołu powiedzieli, że byli młodzi i niewinni, więc kiedy otrzymali od Mute propozycję wyprodukowania pierwszego materiału, nie myśleli o nawiązywaniu bardziej formalnych relacji. Utwór ten był jednak jednym z ich pierwszych wielkich przebojów, który jednocześnie przewartościował ich brzmienie jako zespołu muzyki elektronicznej poprzez wyśmianie ich własnej sytuacji, pokazując tym samym, że teksty Martina Gore'a nie zawsze muszą być o sentymentalnych związkach czy marzycielskich wierszach, ale ryzykownych eksperymentach osadzonych w muzyce z industrialnymi rytmami i nagranymi wcześniej dźwiękami z dowolnego miejsca. Jeśli chodzi o koncepcję albumu, to jest to temat o upodmiotowieniu nielicznych.

Oprawa graficzna

Autorem projektu albumu jest Martyn Atkins, zaś okładki Brian Griffin, dla którego jest to już trzeci z rzędu album Depeche Mode. Dodatkowe ilustracje są natomiast autorstwa Iana Wrighta. Fotografia okładkowa została wykonana w Alpach Szwajcarskich. Widać na nim robotnika na górze, który próbuje młotem kowalskim wbić się w szczyt Matterhornu. Model jest byłym żołnierzem Marine i bratem ówczesnego asystenta Griffina, Stuarta Graehame'a. Zdjęcie użyte na okładce singla "Love, in Itself" również zostało zrobione podczas tej samej sesji. Na Construction Time Again, Griffin kontynuuje tę samą linię inspirowaną socrealizmem, co na poprzednim albumie, A Broken Frame.

Wydania

Construction Time Again ukazał się oryginalnie późnym latem 1983 roku na winylu oraz kasecie magnetofonowej. Po raz pierwszy na CD dostępny był w 1984 roku w Niemczech (#INT 846.807). W krajach hiszpańskojęzycznych album nosił tytuł Otra Vez Período De Construcción lub Tiempo De Construir Otra Vez. Warto zauważyć, że na amerykańskiej wersji albumu po tym utworze znajduje się również rozszerzona wersja "Everything Counts (Long Version)", która ma ponad 7 minut długości. Na tym amerykańskim wydaniu, utwór "Everything Counts (Reprise)" nie jest wymieniony na okładce albumu, ponieważ jest dołączony do poprzedniego utworu, "And Then...". Wersja albumowa utworu "Love, in Itself" jest czasami zatytułowana "Love, in Itself 1". "2" to wersja singlowa, "3" to remiks, a "4" to funkowa wersja z gitarą akustyczną i pianinem.

W Polsce album dostępny był jedynie na kasecie magnetofonowej i na początku lat 90-tych tylko jako nieoficjalne wydawnictwo. Oficjalna kaseta nie ukazała się wcześniej niż w 1995 roku, ale na pewno była dostępna już przed 2000 rokiem.

Podobnie jak reszta dyskografii Depeche Mode, Construction Time Again został zremasterowany w 2007 roku (Mute – #DMCD3, 0094638415725), wraz ze stron B singli oraz z materiałami dodatkowymi na DVD. Na DVD znajduje się podwójny dokument, w którym dyskutuje się na temat singli, tekstów piosenek, portretu i technologii użytych podczas produkcji. Tam też znajduje się materiał zdjęciowy z podróży odbytej w celu promocji płyty w 1983 roku. Na tej reedycji, część intro "Pipeline" jest umieszczone na końcu "More Than a Party".

Trasa koncertowa

Trasa Construction Time Again Tour, która odbyła się w Europie, rozpoczęła się we wrześniu 1983 roku w Hitchin w Anglii. Po początkowym etapie wystąpień w Wielkiej Brytanii i Irlandii, drugi etap w grudniu dotarł do Szwecji, Danii, Belgii, Holandii i Niemiec Zachodnich.

W marcu 1984 roku grupa zagrała swoje pierwsze koncerty we Włoszech i Hiszpanii. Ostatnim wydarzeniem był jednorazowy występ w czerwcu jako support Eltona Johna w Ludwigshafen w Niemczech Zachodnich, gdzie "People Are People", główny singiel z następnego albumu, zadebiutował na żywo na specjalnym zestawie. Trasa koncertowa Some Great Reward Tour wspierająca kolejne studyjne wydawnictwo zespołu, Some Great Reward, odbyła się we wrześniu.

Odbiór krytyczny

Na temat politycznie nastawionych tekstów albumu, Anne Lambert z No 1 napisała: Protestacyjne utwory [Martina Gore'a] są poważne i przenikliwe, ale zachowują to charakterystyczne ucho dla komercyjnej melodii. Konkluduje: Nie da się wybrać utworów, bo cały efekt jest ostry, zwarty, gładki i absolutnie porywający![2]. W Smash Hits, Peter Martin zauważa, że uwaga zespołu jest teraz zwrócona na zewnątrz na świat (i wszystkie jego problemy), wskazując na rosyjskie, europejskie i orientalne wpływy widoczne w muzyce. Kontynuuje: Piosenki nadal są oparte na elektronice, ale genialnie melodyjna i skoczna oprawa jest skontrastowana z ponurą oszczędnością typu "Tin Drum"[3]. Podsumowując, Martin nazywa album odważnym odejściem[3].

New Musical Express zachwycił się albumem, mówiąc, że "Everything Counts" jest najlepszym singlem Mode w historii [...] Sprzedał się, ponieważ łączy w sobie ostre i przejmujące melodie utrzymywane w porywającym napięciu; twardy, pilny taneczny beat; i lśniąco nowoczesne brzmienie z elementem dziwactwa, aby wyróżnić go w tłumie. I to samo dotyczy każdego innego utworu na płycie. Recenzent Mat Snow zakwalifikował kompozycję Alana Wildera "Two Minute Warning" jako zachwycającą melodię, której przejście z wersu do refrenu eksploduje w jednym z tych zapierających dech w piersiach podnoszących na duchu momentów i stwierdził, że Depeche Mode zrobili odważną i uroczą płytę pop. Tak po prostu[4].

Komentując wyniki nowego składu zespołu, Ned Raggett z AllMusic uważa, że Construction Time Again jest trochę trafione i zarazem chybione... [chociaż] kiedy trafia, robi to doskonale. Wyróżniając "Love, In Itself" Raggett zauważa: Depeche nigdy wcześniej nie brzmiało tak gęsto ze swoim brzmieniem, z syntezatorami ułożonymi w mini-orkiestrę/sekcję rockową i prawdziwym fortepianem i gitarą akustyczną wplecioną w strategicznych punktach[5]. Jeśli chodzi o pisanie piosenek przez Alana Wildera, Raggett stwierdza: Wkład Wildera... w pisanie piosenek jest dobry muzycznie, ale lirycznie, delikatnie mówiąc "kaznodziejski", szczególnie w przyjaznym dla środowiska "The Landscape Is Changing"[5].

Adnotacje

  1.   12Thompson, Dave (14 Styczeń 2005): "The Landscape Is Changing". Q. s. 78–83. ISSN. 0955-4955.
  2. Lambert, Anne (27 Sierpień 1983): "Riveting Stuff". No 1.
  3.   12Martin, Peter (1 stycznia 1970): "Depeche Mode: Construction Time Again". Smash Hits.
  4. Snow, Mat (27 Sierpień 1983): "Uplifting New Buildings". NME. ISSN. 0028-6362.
  5.   12Raggett, Ned: "Construction Time Again - Depeche Mode | Songs, Reviews, Credits | AllMusic". AllMusic.

Zobacz również

Depeche Mode - The Singles 86>98
The Singles 86>98
Kompilacja, 1998

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Depeche Mode - Construction Time Again1983
Winyl, LP, Francja
  1 w przygotowaniu Zobacz
Mute
540053
Depeche Mode - Construction Time Again1984
CD, Niemcy
Mute
INT 846.807
Depeche Mode - Construction Time Again1987
CD, Stany Zjednoczone
Mute, Sire
9 23900-2
Depeche Mode - Construction Time Again
Kaseta, Polska
Mute
C STUMM 13

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikat
  Niemcy250,000  Złota płyta
  Wielka Brytania100,000  Złota płyta