Genesis - A Trick Of The Tail (Album, 1976): oprawa graficzna przedniej okładki
The Lamb Lies Down On Broadway [1974]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Wind & Wuthering [1976]
AlbumStudyjnyluty 1976
  • od października do listopada 1975 roku
  • - Trident Studios (Londyn, Wielka Brytania)
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 9 minut czytania

A Trick of the Tail jest siódmym studyjnym albumem angielskiego zespołu progresywnego rocka Genesis. Został wydany w lutym 1976 roku przez wytwórnię Charisma Records i był pierwszym albumem z udziałem perkusisty Phila Collinsa jako głównego wokalisty po odejściu Petera Gabriela. Jest to także pierwsze długogrające wydawnictwo formacji, na którym autorzy piosenek zostali opisani indywidualnie, w przeciwieństwie do wcześniejszych, gdzie autorem kompozycji był zespół jako całość[1]. Płyta okazała się krytycznym i komercyjnym sukcesem w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, osiągając odpowiednio miejsce #3 i #31.

Po decyzji Gabriela o opuszczeniu zespołu, pozostali członkowie chcieli kontynuować dalszą działalność i pokazać, że nadal mogą pisać i nagrywać udany materiał. W połowie 1975 roku grupa napisała nowe utwory i przesłuchała blisko 400 kaset z próbkami wokalnymi w celu znalezienia zastępcy frontmana. W październiku weszli wraz z producentem Davidem Hentschelem do studia Trident Studios, aby nagrać płytę bez ostatecznego pomysłu na to, kto będzie wykonywał główny wokal. W końcu Collins został namówiony do zaśpiewania w "Squonk", a występ był tak udany, że ostatecznie pojawił się na reszcie albumu.

W momencie wydania, krytycy byli pod wrażeniem poprawy jakości dźwięku i zdolności grupy do przetrwania utraty Gabriela bez poświęcania jakości muzyki. Grupa wyruszyła w trasę koncertową z Collinsem jako frontmanem i Billem Brufordem jako dodatkowym perkusistą, a występy w Stanach Zjednoczonych podniosły rangę Genesis. Album był kilkakrotnie wznawiany na płycie CD, w tym także jako pakiet deluxe z bonusowymi utworami w 2007 roku.

Tło powstania

Członek-założyciel i główny wokalista Peter Gabriel postanowił opuścić Genesis pod koniec 1974 roku, w połowie trasy koncertowej promującej album The Lamb Lies Down on Broadway[2]. Jego koledzy z zespołu mieli nadzieję, że się rozmyśli, ponieważ wciąż byli zadłużeni i czuli, że jego odejście może zniszczyć przyszłość grupy, ale ostatecznie zaakceptowali jego odejście. Jego ostatni koncert przed opuszczeniem Genesis odbył się 22 maja 1975 roku, w Besançon we Francji[3]. Pozostali członkowie czuli, że nadal chcą współpracować muzycznie i pokazać dziennikarzom i krytykom, że są przede wszystkim zespołem piszącym piosenki, który nadal może produkować dobrą muzykę[4]. Klawiszowiec Tony Banks był osobiście blisko Gabriela i nie chciał, aby zespół się rozpadł, ponieważ widziałby mniej jednego ze swoich najlepszych przyjaciół[5]. Napisał kilka piosenek na potrzeby ewentualnego projektu solowego, zanim zdecydował, że powinny one zostać wykorzystane na nowym albumie Genesis[6].

Po zakończeniu trasy koncertowej gitarzysta Steve Hackett nagrał solowy album, Voyage of the Acolyte z gitarzystą/basistą Mikem Rutherfordem i perkusistą Philem Collinsem, nie czując się pewnym, czy Genesis przetrwa[1][4]. Ponownie zebrał się z pozostałymi członkami grupy w lipcu 1975 roku[7]. Banksowi i Rutherfordowi szczególnie zależało na napisaniu i nagraniu nowego materiału, tak aby krytycy i fani zaakceptowali odejście Gabriela[5]. Grupa rozpoczęła próby w piwnicznym studiu w Acton i szybko napisała materiał, z którego była zadowolona, ale nie znalazła jeszcze zastępcy głównego wokalisty. Zamieścili anonimowe ogłoszenie w gazecie muzycznej Melody Maker o "wokaliście dla grupy typu Genesis", które otrzymało około 400 odpowiedzi. Niektórzy kandydaci przysłali zdjęcia w kostiumach i maskach, tak jak robił to Gabriel na scenie. Kilka tygodni po próbach, Melody Maker zdołał dowiedzieć się o odejściu Gabriela z zespołu, a ich historia trafiła na pierwszą stronę wydania z 16 sierpnia, gdzie dziennikarz Chris Welch ogłosił Genesis martwym. Grupa w rozmowie z gazetami muzycznymi zaprzeczyła, że się rozpadła i wyjaśniła, że ma napisany nowy album, który czeka na nagranie[8][1].

Nagrywanie

Nagrania rozpoczęły się w Trident Studios w październiku 1975 roku z producentem Davidem Hentschelem. Na poprzednich albumach Genesis Hentschel służył jako operator taśm i (później) jako inżynier; Collins stał się fanem jego albumu Startling Music, ponownego nagrania albumu Ringo StarraRingo na syntezatorze ARP 2500[9]. Collins uważał, że grupa mogłaby kontynuować działalność jako zespół instrumentalny, ale pozostali uważali, że bez wokalu byłoby nudno[1]. Grupa wciąż nie zdecydowała się na zastępstwo wokalne, więc postanowiła zacząć nagrywać podkłady i przesłuchiwać wokalistów na bieżąco[9]. Gabriel odwiedził zespół w studiu i wysłuchał albumu, i uznał, że udało im się udowodnić innym, że nadal są całym, silnym zespołem beze niego[10]. Wiedział, że grupa potrafiła napisać mocny materiał, ale to, jak niewiele wysiłku im to zajęło, zaskoczyło go najbardziej[11].

Niektóre piosenki, takie jak "Ripples..." zostały napisane z myślą o tym, że Collins mógłby je zaśpiewać, podobnie jak "More Fool Me" na Selling England by the Pound, ale nie chciał on przejąć funkcji stałego zastępcy, wybierając zamiast tego uczenie potencjalnych głównych wokalistów piosenek[12]. Grupa nadal chciała mieć regularnego frontmana do występów na żywo, ponieważ uważali, że Collins nie byłby w stanie poradzić sobie z całym materiałem, a próby śpiewania partii wokalnych Gabriela podczas gry na perkusji w trasie byłyby problematyczne[13]. Jeden z przesłuchiwanych, Mick Stickland, został zaproszony do studia by zaśpiewać, ale podkłady były w tonacji poza jego naturalnym zakresem i zespół zdecydował się nie podejmować z nim współpracy[14][15]. Po tym jak nie udało się znaleźć odpowiedniego wokalisty, Collins niechętnie wszedł do studia, aby zaśpiewać "Squonk". Jego występ został dobrze przyjęty przez zespół i zdecydowali oni, że to on powinien być ich nowym głównym wokalistą[15]. Hentschel pozostał na stanowisku współproducenta przyszłych albumów Genesis aż do Duke z 1980 roku[16].

Kompozycje

Otwierający album utwór "Dance on a Volcano" był pierwszą piosenką napisaną na ten album. Rutherford czuł, że w przeciwieństwie do materiału na The Lamb..., był on łatwy do stworzenia i miał pokazać, jaką drogą podąży Genesis[1]. "Entangled" wywodzi się z utworu Hacketta, który szczególnie spodobał się Banksowi i rozwinął go dopisując refren i zamykające solo syntezatora. Hackett napisał również tekst, który zdaniem Collinsa miał w sobie coś z serii książek Pameli Lyndon Travers Mary Poppins[17]. Rutherford wspominał, że Hackett zaczął pisać wersy, które były bardzo zwiewne i bajkowe, a potem wpadł z hukiem[15]. "Squonk" oparty jest na północnoamerykańskiej opowieści o Squonk[18], który po schwytaniu rozpływa się w kałuży łez[19]. Piosenka łączy główny temat napisany przez Rutherforda z sekcją środkową napisaną przez Banksa, i została zaprojektowana tak, by brzmieć jak "Kashmir" Led Zeppelin[1][5].

"Robbery, Assault and Battery" został w większości napisany przez Banksa, w próbie odtworzenia humoru w niektórych tekstach Gabriela. Collins, który również przyczynił się do napisania, zaśpiewał piosenkę w charakterze, zainspirowany swoją wcześniejszą rolą jako Artful Dodger[20] w sztuce Oliver!, zanim został profesjonalnym muzykiem[17][21]. "Ripples..." było połączeniem 12-strunowego utworu gitarowego skomponowanego przez Rutherforda i prowadzonej przez fortepian sekcji środkowej napisanej przez Banksa[5]. Utwór Banksa "A Trick of the Tail" przybrał formę piosenki na kilka lat przed nagraniem go przez zespół. Zainspirowany lekturą powieści The Inheritors[22] Williama Goldinga i "Getting Better" The Beatles, napisał o kosmicie odwiedzającym Ziemię[21]. Kiedy przyszło do wybierania utworów na album, chciał zawrzeć coś lżejszego i bardziej dziwacznego[17].

Piosenka zamykająca album, "Los Endos", została napisana przez cały zespół. Collins wymyślił podstawową strukturę rytmiczną, zainspirowany swoją pracą w pobocznym projekcie Brand X i "Promise of a Fisherman" Santany, chcąc przenieść luźniejszy styl grania do Genesis[23]. Banks i Hackett napisali główne tematy, w tym powtórzenia "Dance on a Volcano" i "Squonk", a Collins zaśpiewał kilka linijek z "Supper's Ready" (z albumu Foxtrot z 1972 roku) na wyciszaniu, jako hołd dla Gabriela. Otwierający utwór został nagrany do zupełnie innej piosenki, "It's Yourself", która została później wydana jako strona B[24]. Utwór stał się ulubieńcem wystąpień na żywo i był nadal grany aż do trasy koncertowej Turn It On Again w 2007 roku[25]. W 2014 roku Hackett dodał utwór do playlisty swojej przedłużonej trasy koncertowej Genesis Revisited II[26].

Trasa koncertowa

Nawet po ukończeniu albumu, Collins był niezadowolony z opuszczenia zestawu perkusyjnego, by śpiewać jako lider, a zespół nie był pewien, czy będzie mu wygodnie jako frontmanowi w trasie[1]. Grupa zdecydowała się spróbować mimo wszystko i potrzebowała kogoś, kto mógłby bębnić podczas gdy Collins śpiewał. Collins nalegał na samodzielny wybór perkusisty trasy koncertowej, wybierając Billa Bruforda, z którym pracował już wcześniej w Brand X. Collins nadal grał na perkusji podczas sekcji instrumentalnych[27].

Nowy skład odbywał próby w Dallas przed trasą po Ameryce Północnej, która rozpoczęła się w London, Ontario. Collins był zdenerwowany tym, co powiedzieć do publiczności między utworami, więc Rutherford i Hackett pomogli przy niektórych zapowiedziach. W przeciwieństwie do teatralnego podejścia Gabriela, Collins nawiązał żartobliwy kontakt z publicznością, co od razu przyniosło mu sukces[28]. Publiczność była szczęśliwa słysząc Collinsa śpiewającego na koncercie stary materiał, taki jak "Supper's Ready", a trasa koncertowa podniosła profil Genesis w Stanach Zjednoczonych, gdzie byli stosunkowo mało znani, gdy Gabriel był w zespole[29].

Odbiór krytyczny

A Trick of the Tail spotkał się z pozytywnym przyjęciem ze strony krytyków muzycznych, którzy byli pod wrażeniem, że grupa mogła nie tylko przetrwać stratę Gabriela, ale nadal dostarczyć dobry album[27]. Jakość dźwięku poprawiła się w stosunku do poprzednich albumów dzięki umiejętnościom produkcyjnym Hentschela[30]. Album dotarł do #3 miejsca w Wielkiej Brytanii, pozostając na liście przebojów przez 39 tygodni, oraz do #31 w Stanach Zjednoczonych[31]. Album otrzymał status złotej płyty w Wielkiej Brytanii nadany przez brytyjski przemysł muzyczny w czerwcu[32] i w USA przez RIAA w marcu 1990[33]. Album pozostał na brytyjskich listach przebojów przez 39 tygodni i zarobił znaczną część z 400.000 dolarów długu, który nagromadzili do czasu odejścia Gabriela[34].

Po raz pierwszy w swojej karierze Genesis nakręcił promocyjne teledyski do swoich piosenek. Jako pierwszy sfilmowany został utwór tytułowy, w którym zespół gra do niego razem wokół fortepianu, włączając w to ujęcia miniaturowego Collinsa skaczącego na fortepianie i gitarze[14]. Grupa wyprodukowała również filmy promocyjne "Ripples..." i "Robbery, Assault and Battery"[35].

Adnotacje

  1.   1234567Rutherford (2014), s. 76
  2. Bowler, Dray (1992), s. 103
  3. Bowler, Dray (1992), s. 104
  4.   12Bowler, Dray (1992), s. 108
  5.   1234Bowler, Dray (1992), s. 113
  6. "Interview with Tony Banks by Dave Negrin".
  7. Bowler, Dray (1992), s. 111
  8. Bowler, Dray (1992), s. 114–115
  9.   12Bowler, Dray (1992), s. 117
  10. Welch, Chris (6 Grudzień 1975): "Behind Peter Gabriel's mask". Melody Maker. s. 8–9.
  11. Charone, Barbara (2 Październik 1976): "Toronto tales of the overkill kid". Sounds. s. 24–26.
  12. Bowler, Dray (1992), s. 114
  13. Dallas, Karl (27 Wrzesień 1975): "Here beginneth the second chapter of Genesis" Melody Maker. s. 3.
  14.   12Rutherford (2014), s. 77
  15.   123Bowler, Dray (1992), s. 118
  16. Bowler, Dray (1992), s. 165
  17.   123Blake, Mark (1 Luty 2019): "Genesis: the miracle of A Trick of The Tail and life without Peter Gabriel". Prog.
  18. Squonk to mityczne stworzenie, które podobno żyje w lasach cykuty w północnej Pensylwanii w Stanach Zjednoczonych.
  19. "A Trick of the Tail" (Notatki z wydania). Charisma Records #CDS 4001 (1976). 1976.
  20. Jack Dawkins, lepiej znany jako Artful Dodger, to postać z powieści Charlesa Dickensa Oliver Twist z 1838 roku. Dodger jest kieszonkowcem, tak nazwany ze względu na jego umiejętności i spryt w tym zawodzie. Jest przywódcą gangu dziecięcych przestępców.
  21.   12Bowler, Dray (1992), s. 120
  22. The Inheritors to dzieło prehistorycznej fikcji i druga powieść opublikowana przez brytyjskiego pisarza Williama Goldinga w 1955 roku, najbardziej znanego z pierwszej swej powieści Władca much (1954). Dzieło dotyczy wyginięcia jednego z ostatnich pozostałych plemion Neandertalczyków z rąk bardziej wyrafinowanych Homo sapiens.
  23. Blake, Mark (26 Luty 2016): "Phil Collins: from Genesis to resurrection". Loudersound.
  24. Bowler, Dray (1992), s. 113–114
  25. "Genesis – When in Room 2007". AllMusic.
  26. "Review: Steve Hackett, Royal Concert Hall, Nottingham".
  27.   12Bowler, Dray (1992), s. 122
  28. Bowler, Dray (1992), s. 123
  29. Bowler, Dray (1992), s. 124
  30. Smith, Bradley (1997): The Billboard Guide to Progressive Music. Billboard Books. s. 83. ISBN. 978-0-823-07665-9.
  31. "Happy anniversary : Genesis, A Trick of the Tail". Rhino.
  32. "Certified Awards". BPI.
  33. "RIAA Gold and Platinum Search for albums by Genesis". Recording Industry Association of America.
  34. Zammitt, David (16 Listopad 2014): "Beyond the Stool : Drummers in the Spotlight" DIY Magazine.
  35. "See Mike Rutherford's Career From Genesis to the Mechanics in 13 Videos". 5 February 2015. Rollingstone.com (5 Luty 2015).
Bibliografia
  1. Bowler, Dave; Dray, Bryan (1992): Genesis: A Biography. Sidgwick & Jackson. ISBN. 978-0-283-06132-5.
  2. Rutherford, Mike (2014): The Living Years. Hachette UK. ISBN. 978-1-472-11035-0.

Zobacz również

Genesis - Live
Live
Album, 1973
  1 za 29.00 zł  Kup teraz
Genesis - Wind & Wuthering
Wind & Wuthering
Album, 1976
  1 za 35.00 zł  Kup teraz

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Genesis - A Trick Of The Tail1976
Winyl, LP, Gatefold, Wielka Brytania
Charisma
CDS 4001
Genesis - A Trick Of The Tail1994
CD, Reedycja, Remastering, Wielka Brytania i Europa
Virgin
CDSCDX 4001, 7243 8 39885 25, 7243 8 39885 2 5
Genesis - A Trick of the Tail
CD, Stany Zjednoczone
ATCO Records
38101-2

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikatRok przyznania
  Wielka Brytania100,000  Złota płyta 1 czerwca 1976
  Stany Zjednoczone500,000  Złota płyta 20 kwietnia 1990