Genesis - From Genesis To Revelation (Album, 1969): oprawa graficzna przedniej okładki
Dyskografia
Zmień płytę na kolejną w dyskografii artysty
Trespass [1970]
AlbumStudyjny7 marca 1969
  • - Regent Sound 2, London
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 9 minut czytania

From Genesis to Revelation to debiutancki album studyjny angielskiego zespołu rockowego Genesis, wydany 7 marca 1969 roku w wytwórni Decca Records. Album powstał z kolekcji demówek nagranych w 1967 roku, gdy członkowie Genesis byli uczniami Charterhouse w Godalming, Surrey. Zwrócił on uwagę Jonathana Kinga, który nadał grupie nazwę, zorganizował współpracę ze swoją firmą wydawniczą i Decca, a także czas studyjny w Regent Sound Studios, aby nagrać serię singli i pełny album. Sekcja smyczkowa zaaranżowana i prowadzona przez Arthura Greenslade'a została dodana później do niektórych utworów. Do czasu zakończenia nagrań przez Genesis, John Silver zastąpił oryginalnego perkusistę Chrisa Stewarta.

Album i jego single okazały się komercyjną klapą i spotkały się z mieszaną lub negatywną reakcją krytyków. Do połowy 1969 roku, grupa zerwała więzi z Kingiem i wznowiła edukację, aż do momentu zreformowania i przekształcenia Genesis w pełnoetatowy zespół. Album zaowocował trzema singlami - "The Silent Sun" i "A Winter's Tale" zostały wydane w 1968 roku, a następnie "Where the Sour Turns to Sweet" w 1969 roku. W październiku 1974 roku, po wzroście popularności grupy, album osiągnął pozycję #170 na liście Billboard 200 w USA. King zachowuje prawa do albumu, który od tego czasu był wielokrotnie wznawiany, w tym w 1974 roku jako In the Beginning i w 1987 roku jako And the Word Was.... Wznowienie w 1990 i 2005 roku zawierało bonusowy dysk z dodatkowymi utworami.

Tło powstania

Założycielski skład Genesis składał się z głównego wokalisty Petera Gabriela, klawiszowca Tony'ego Banksa, basisty Mike'a Rutherforda, gitarzysty Anthony'ego Phillipsa i perkusisty Chrisa Stewarta, wszyscy byli uczniami Charterhouse School w Godalming, Surrey. Cała piątka grała w dwóch działających w szkole zespołach. Rutherford i Phillips byli w Anon, podczas gdy Gabriel, Banks i Stewart tworzyli Garden Wall. W styczniu 1967 roku, po tym jak obie grupy się rozpadły, Phillips i Rutherford kontynuowali pisanie piosenek i zaprosili Gabriela i Banksa do współpracy. Podczas wielkanocnych wakacji szkolnych cała piątka weszła do prymitywnego studia nagraniowego prowadzonego przez Briana Robertsa w Chiswick, aby zarejestrować materiał. Zmontowali taśmę z sześcioma piosenkami, które pierwotnie miały być wykonane przez kogoś innego, ponieważ grupa postrzegała siebie przede wszystkim jako zbiór autorów piosenek. Wśród nich znalazło się pięć piosenek Rutherforda i Phillipsa: "Don't Want You Back", "Try a Little Sadness", "That's Me", "Listen on Five" i instrumentalna "Patricia", plus jedna od Gabriela i Banksa, "She Is Beautiful". "Patricia" została później przerobiona na "In Hiding", a "She Is Beautiful" była później znana jako "The Serpent"[1]. Banks opisał ten materiał jako "prostą muzykę pop", ponieważ był to kierunek, który zespół chciał eksplorować[1]. W tym momencie grupa była znana jako The New Anon.

Grupa wysłała kasetę demo do dwóch osób, jedną z nich był prezenter radiowy BBC David Jacobs. Druga została wysłana do byłego ucznia Charterhouse Jonathana Kinga, który odniósł sukces komercyjny jako piosenkarz i producent ze swoim singlem "Everyone's Gone to the Moon" z 1965 roku, a więc wydawał się naturalnym wyborem. King odwiedził szkołę podczas Old Boys Day, więc grupa poprosiła przyjaciela o przekazanie mu kasety. Odsłuchał taśmę w samochodzie podczas drogi do domu i pomimo jej chropowatości, od razu był zachwycony, szczególnie wokalem Gabriela.

Nagrywanie

King zaoferował swoje wsparcie dla zespołu i zapłacił im 40 funtów za nagranie czterech piosenek. Naciskał na prostsze aranżacje, ale utrzymywał, że jego sugestia, aby grupa unikała grania na instrumentach elektrycznych była spowodowana tym, że instrumenty akustyczne były tańsze, a nie jego osobistym gustem. Te wczesne sesje miały miejsce między sierpniem a grudniem 1967 roku w Regent Sound Studios na Denmark Street w Londynie, z zamiarem wydania ich jako single. Cztery utwory, które znalazły się na płycie to nowe aranżacje "She's Beautiful" i "Try a Little Sadness", a także "Where the Sour Turns to Sweet" i "The Image Blown Out", ten ostatni ostatecznie odrzucony z albumu. King był zadowolony z rezultatów na tyle, by podpisać z nimi kontrakt, oferując dziesięcioletnią umowę ze swoją firmą wydawniczą JonJo Music z pięcioletnią opcją i pięcioletnią umowę nagraniową z Decca Records z opcjonalnym drugim rokiem. Rodzice grupy wyrazili jednak zaniepokojenie, gdyż młodzi artyści byli wówczas w wieku od 15 do 17 lat i woleli, by ich dzieci robiły karierę z dala od muzyki. Po ich naleganiach na roczną umowę z opcją drugiego roku, King się zgodził.

King zauważył tendencję zespołu do rozbudowywania i komplikowania swoich aranżacji, co mu się nie podobało i zasugerował, by trzymali się prostych popowych piosenek. W odpowiedzi Gabriel i Banks napisali "The Silent Sun" jako pastisz Bee Gees, jednego z ulubionych zespołów Kinga, chociaż King później wyjaśnił, że opis pastiszu Bee Gees jest niedokładny. Piosenka została nagrana w Regent Sound studio A w grudniu 1967 roku, z sekcją zaaranżowaną i prowadzoną przez Arthura Greenslade'a dodaną później w produkcji. Została wydana 22 lutego 1968 roku wraz z "That's Me" na stronie B jako pierwszy singiel Genesis. King wymyślił nazwę grupy, uważając, że wyznacza ona początek "nowego brzmienia i nowego uczucia", i że jest to prawdziwy początek jego kariery jako producenta. Inne nazwy zawierały sugestię Kinga - Gabriel's Angels[2] i pomysł Phillipsa - Champagne Meadow. W maju 1968, drugi singiel "A Winter's Tale" z "One-Eyed Hound", został wydany i, podobnie jak pierwszy, również okazał się klapą. Stewart opuścił wtedy grupę, by kontynuować studia.

Mimo braku sukcesu King nadal wspierał grupę i w połowie 1968 roku zasugerował, że album studyjny mógłby odwrócić ich losy. Grupa była nieco przytłoczona pracą z większą ilością dostępnego czasu na LP, więc King zasugerował pomysł luźnego albumu koncepcyjnego, który opowiadałby historię o Księdze Rodzaju na początku i Księdze Objawienia na końcu, z połączonymi utworami instrumentalnymi. Pomysł wypalił, a grupa zaczęła pisać w szybszym tempie. Zespół zatrudnił ucznia Charterhouse Johna Silvera na perkusji, a nowy materiał powstawał w wiejskim domu jego rodziców w Oxfordzie oraz u rodziców szkolnego przyjaciela Davida Thomasa.

W sierpniu 1968 roku, podczas letnich wakacji szkolnych, zespół powrócił do Regent Sound studio 2, aby nagrać From Genesis to Revelation. Muzyka została nagrana w ciągu dwóch dni, a album został złożony w dziesięć. King był producentem, a Brian Roberts i były uczeń Charterhouse Tom Allom byli inżynierami nagrań. Sesje odbywały się na dwóch czterościeżkowych maszynach nagrywających, a Banks po raz pierwszy grał na organach[1]. Po nagraniu materiału Greenslade i Lou Warburton dodali więcej aranżacji smyczkowych i rogowych do jednego kanału stereo, miksując jednocześnie występ zespołu na drugim kanale. Odbyło się to bez wiedzy zespołu, który uważał, że osłabia to siłę utworów. Phillips był szczególnie rozzłoszczony tą decyzją i jako jedyny członek zespołu wyraził swoje uczucia w stosunku do niej, wybiegając ze studia ostatniego dnia[3].

Wydanie i odbiór

Album został wydany w marcu 1969 roku i nie wszedł na listy przebojów. "Where the Sour Turns to Sweet" został wydany jako singiel 27 czerwca 1969 roku w próbie pobudzenia nowego zainteresowania. Album został wydany w USA w 1974 roku po wzroście popularności grupy i osiągnął szczyt na #170 pozycji na Billboard 200 w październiku tego roku[4].

Przed wydaniem albumu, Decca odkryła, że pewien amerykański zespół również nazywał się Genesis i poprosiła zespół o zmianę nazwy, aby uniknąć zamieszania. King doszedł do kompromisu, aby nazwa zespołu została pominięta na okładce, pozostawiając tytuł albumu napisany złotym tekstem w gotyckim stylu, aby wywołać tajemniczość podczas prezentacji w sklepach muzycznych. Amerykańskie Genesis, o którym mowa, było prawdopodobnie grupą z Los Angeles, która wydała In the Beginning w wytwórni Mercury w 1968 roku i szybko się rozpadła zaraz potem. Banks później powiedział, że pozostali Genesis w Wielkiej Brytanii, a w Stanach Zjednoczonych przedstawili się jako Revelation, nadając dodatkowe znaczenie tytułowi albumu[1]. Jednak pomysł Kinga na okładkę nie powiódł się po tym, jak sklepy umieściły album w swoich działach religijnych, "i zatonął bez śladu". Później powiedział, że Decca nie była w stanie skutecznie wypromować albumu i uzyskać ekspozycji, której potrzebował, aby odnieść sukces, zostawiając go, aby sam wykonał większość pracy, w której nie miał wtedy wystarczającego doświadczenia[5].

Płyta sprzedała się w 650 egzemplarzach[2]. Wiele sklepów muzycznych umieściło płytę w dziale z muzyką religijną, ponieważ tytuł From Genesis to Revelation był jedynym tekstem opisowym na płycie[2]. Banks później uznał materiał za jedynie słabe wykonania swoich piosenek, oceniając "Silent Sun" i "In the Wilderness" jako najmocniejsze kawałki[1].

Następstwa

Kiedy album nie odniósł sukcesu, grupa postanowiła się rozdzielić i wznowić naukę. Oznaczało to koniec współpracy z Kingiem, który był coraz bardziej niezadowolony z tego, że zespół kieruje swój materiał z dala od głównego nurtu popu[3]. Ponadto Genesis wypełniło swoje zobowiązania kontraktowe z wytwórnią Decca, wydając "Where the Sour Turns to Sweet", i ani oni, ani King nie byli zainteresowani przedłużeniem umowy. We wrześniu 1969 roku Gabriel, Banks, Rutherford i Phillips postanowili uczynić z Genesis pełnoetatowy zespół i pisać na własnych zasadach muzycznych, które rozwinęły się do tego, co Phillips określił jako "oryginalne i dramatyczne"[1]. Zastąpili Silvera perkusistą Johnem Mayhew i odbyli sześciomiesięczne tournee po Anglii. Ich pobyt w klubie Ronnie Scott's w Soho w Londynie zwrócił uwagę Tony'ego Strattona-Smitha, który podpisał z nimi kontrakt w swojej wytwórni Charisma Records. Genesis zaczęli formułować muzykę, która miała być nagrana na ich następnym albumie, Trespass.

Materiał, który został nagrany na taśmę w tym czasie, ale pozostał niewydany, pojawił się na zestawie Genesis Archive 1967-75 w 1998 roku. Zawierał on utwory z From Genesis to Revelation bez aranżacji smyczkowych[5]. Niektóre z taśm były przechowywane na strychu Phillipsa, a on początkowo błagał grupę, by ich nie wydawała z powodu tego, co uważał za słabą pracę gitary[3].

Adnotacje

  1.   123456Young, Jon (Marzec 1982): "The Genesis Autodiscography". Trouser Press. s. 16–17.
  2.   123Swanson, Dave (7 Marzec 2016): "Revisiting Genesis' debut album, 'From Genesis to Revelation'". Ultimate Classic Rock.
  3.   123Negrin, Dave (9 Lipiec 2001): "Private Parts & Pieces – An Interview with Anthony Phillips – An Exclusive Interview". World of Genesis.
  4. "Genesis – Chart History – Billboard 200". Billboard.
  5.   12Negrin, Dave (29 Kwiecień 2005): "The Man Who Would Be King – An Interview with Jonathan King". World of Genesis.

Zobacz również

Genesis - ...Calling All Stations...
...Calling All Stations...
Album, 1997
  1 za 19.00 zł  Kup teraz
Genesis - We Can't Dance
We Can't Dance
Album, 1991
  1 za 19.00 zł  Kup teraz

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Genesis - From Genesis To Revelation1969
Winyl, LP, Stereo, Wielka Brytania
Decca
SKL 4990, SKL.4990
Genesis - And the Word Was...1987
CD, Reedycja, Niemcy
London Records
820 496-2
Genesis - From Genesis to Revelation1993
CD, Edycja limitowana, Reedycja, Gold Disc, Europa
Music Club
MCCD 133