INXS - Welcome to Wherever You Are (Album, 1992): oprawa graficzna przedniej okładki
X [1990]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Full Moon, Dirty Hearts [1993]
AlbumStudyjny3 sierpnia 1992
  • pomiędzy 1991 a 1992 rokiem
  • - Rhinoceros Studios (Sydney, Australia)
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 8 minut czytania

Welcome to Wherever You Are to ósmy studyjny album australijskiej grupy rockowej INXS, wydany 3 sierpnia 1992 roku nakładem wytwórni EastWest w Australii, Atlantic w Ameryce Północnej oraz Mercury na pozostałych terytoriach. Materiał powstawał w latach 1991-92 i został zarejestrowany w studiu Rhinoceros Recordings w Sydney. Produkcją płyty zajął się cały zespół wraz z pomocą Marka Opitza, który powrócił do tej roli po 10 latach. Był to pierwszy album australijskiego artysty, który zadebiutował na miejscu pierwszym na brytyjskiej liście UK Albums Chart od czasu ukazania się Back In Black formacji AC/DC w 1980 roku. Szacuje się, że wydawnictwo to rozeszło się na całym świecie w nakładzie co najmniej 2 mln egzemplarzy.

Wraz z pojawieniem się grunge'u i muzyki alternatywnej w głównym nurcie, INXS próbował ustanowić dla siebie nowy kierunek, włączając do swojej muzyki sitary, 60-osobową orkiestrę i znacznie bardziej "surowe" brzmienie. W swojej czterogwiazdkowej recenzji albumu, magazyn Q nazwał go ... o wiele bardziej wciągającą i szczerą kolekcją niż cokolwiek, co grupa zaprezentowała w ostatnim czasie i wymienił ją jako jeden z 50 najlepszych albumów 1992 roku.

Ostatecznie jednak, przy braku promocji ze strony ich wytwórni i zespołu, który nie wybrał się w trasę promującą album (potrzebowali przerwy), płyta nie dorównała sukcesowi dwóch poprzednich wydawnictw INXS, Kick oraz X. Choć w Wielkiej Brytanii wciąż była numerem jeden, popularność zespołu szybko zmalała. Podczas gdy singiel "Baby Don't Cry" był hitem w Top 20 w Wielkiej Brytanii, największym amerykańskim przebojem był "Not Enough Time", który osiągnął miejsce #2 na Billboardzie Modern Rock Tracks i pozostał tam przez pięć kolejnych tygodni.

W 2002 roku została wydana zremasterowana wersja albumu, która zawierała pięć wcześniej niepublikowanych utworów. W 2014 oraz 2017 w Europie ukazały się natomiast wznowienia na winylu.

Tło historyczne

Po wydaniu siódmego studyjnego albumu, X, INXS zorganizowali światową trasę koncertową zatytułowaną X-Factor Tour. Dziesięciomiesięczne tournee rozpoczęło się w październiku 1990 roku i składało z czterech etapów, podczas których zagrali łącznie 121 koncertów[1][2]. Trasa 1990-1991 okazała się sukcesem, przyciągając 1.2 mln fanów na czterech kontynentach. W tym samym czasie, kilka miesięcy po zakończeniu koncertów, INXS wydali swój pierwszy album na żywo, Live Baby Live, który zawiera piętnaście utworów, zaczerpniętych z różnych koncertów podczas letniej, XS-owej części trasy[3]. Chociaż album odniósł komercyjny sukces, osiągając pozycje w pierwszej dziesiątce zarówno na australijskiej, jak i brytyjskiej liście przebojów, a także uzyskując status platynowej płyty w Stanach Zjednoczonych, niektórzy krytycy krytykowali album za zbyt studyjne brzmienie.

Członkowie INXS rozpoczęli przygotowania do swojego ósmego studyjnego albumu pod koniec ich trasy koncertowej X[1]. Autor piosenek i multiinstrumentalista Andrew Farriss napisał już kilka utworów, podczas gdy zespół był w drodze, w tym "Shining Star", który został szybko nagrany i dodany do albumu Live Baby Live jako dodatkowy utwór studyjny[1]. Po powrocie zespołu do Australii, duet Farrissa i wokalisty Michaela Hutchence'a połączył siły, aby rozpocząć pisanie nowego materiału[1]. Próby Welcome to Wherever You Are wkrótce miały miejsce w Sydney Opera House w Sydney w Australii[4].

Nagrywanie i produkcja

W listopadzie 1991 roku, INXS rozpoczął pracę w studio Rhinoceros w Sydney w Australii nad swoim ósmym studyjnym albumem[1]. Bez ograniczeń czasowych i z budżetem wystarczającym na nowe nagrania studyjne, członkowie zespołu kontynuowali pisanie nowego materiału i eksperymentowanie z nowymi dźwiękami. Po współpracy z producentem Chrisem Thomasem, który wcześniej pracował nad projektami Listen Like Thieves, Kick i X, zespół zdecydował się na współpracę z australijskim producentem Markiem Opitzem, który dziesięć lat wcześniej był odpowiedzialny za produkcję ich trzeciego studyjnego albumu, Shabooh Shoobah. Na tym albumie INXS skupili się na zmianie kierunku muzycznego poprzez wprowadzenie znacznie bardziej "surowego" brzmienia. Aby to osiągnąć, podczas produkcji wykorzystano różne techniki, takie jak usuwanie dopracowanego dźwięku, który był obecny na ich poprzednich albumach z Thomasem. Duże zniekształcenia zostały użyte na gitarach[5]. Opitz i Hutchence również użyli tego pomysłu na wokalu, co było doświadczeniem, które Hutchence bardzo przypadło do gustu[5]. W wywiadzie radiowym z 1992 roku promującym wydanie Welcome to Wherever You Are gitarzysta Tim Farriss wspomina tę samą technikę stosowaną przy produkcji muzyki w latach 60-tych - Czasami miksowali wokal z tyłu, aby zespół brzmiał głośniej, mocniej i wyraźniej[5].

Album zawiera pracę i brzmienie australijskiej orkiestry koncertowej w utworach "Baby Don't Cry" i "Men and Women"[6]. Zespół nagrał oba utwory na żywo w studio, przy czym 60-osobowa orkiestra była dyrygowana przez Colina Pipera, a inżynierem dźwięku był Neil Sandbach[6]. Do otwierającego utworu "Questions" gitarzysta i saksofonista Kirk Pengilly użył waltorni do skomponowania brzmienia dalekowschodniego. Australijska wokalistka Deni Hines została zatrudniona, aby zapewnić wsparcie wokalne przy trzecim singlu albumu, "Not Enough Time" i "Strange Desire"[6]. Wyszła ona za mąż za Pengilly'ego rok później[7]. Tim Farriss był natomiast nieobecny podczas większości produkcji albumu, gdyż cierpiał na egzostozę[8]. Pengilly musiał zagrać większość jego materiału, a on sam dochodził do siebie po zakończeniu dziesięcioletniego związku[8]. Inni członkowie zespołu również przechodzili przez burzliwe doświadczenia w swoim życiu, między innymi perkusista Jon Farriss, który przygotowywał się do ślubu ze swoją ówczesną dziewczyną, Leslie Bega, którą poznał rok wcześniej w Los Angeles[9]. Basista Garry Gary Beers i jego ówczesna żona, Jodie, czekali na narodziny swojego drugiego dziecka[8]. W oficjalnej autobiografii zespołu z 2005 roku - INXS: Story to Story, Optiz wspomina: Album jest w dużej mierze Andrew, Michaela i mój. Nie wszyscy byli w pracy, ponieważ niektórzy z nich przechodzili przez ważne rzeczy w swoim życiu osobistym[8].

W trakcie nagrywania, zespół został poproszony o nagranie na potrzeby Concert for Life (Koncertu dla Życia), benefisu wystawionego w Sydney's Centennial Park 28 marca 1992 roku[10]. Wydarzenie to miało na celu pomoc w zebraniu pieniędzy na rzecz Centrum Badań Kardiologicznych Victora Changa oraz AIDS Patient Services and Research, w szpitalu Św. Wincenta[10]. W wydarzeniu wzięło udział ponad 62 tys. osób, a także inne australijskie zespoły, w tym Crowded House i Jimmy Barnes[10]. Na bis orkiestra została ponownie zaproszona, by pomóc INXS w wykonaniu ich nowej piosenki "Baby Don't Cry", a także "Never Tear Us Apart"[11]. Zespół umieścił na swojej liście jeszcze dwa utwory z nowego albumu: "Taste It" i "All Around"[10]. Po powrocie do studia, by dokończyć resztę albumu, członkowie zespołu zdecydowali się nie koncertować w ramach promocji Welcome to Wherever You Are, a zamiast tego wpadli na pomysł, by stworzyć kolejny album, a następnie wyruszyć w trasę koncertową w celu wsparcia ich obu[4]. Rok później Opitz rozpoczął produkcję kolejnego utworu, "Full Moon, Dirty Hearts", kontynuując eksperymentowanie zespołu z jego stylem muzycznym. Welcome to Wherever You Are jest pierwszym studyjnym albumem, na którym wszyscy członkowie INXS wzięli udział w produkcji[6].

Oprawa graficzna

Poprzednie projekty wydawnictw INXS, w tym Kick i X, zostały stworzone przez artystę plastyka Nicka Egana i zawierały ujęcia zespołu, ale na wydanie Welcome to Wherever You Are, INXS chcieli pójść w kierunku bardziej artystycznego i kreatywnego tematu. Wykorzystano technikę znaną jako "fotografia sytuacyjna" do zrobienia przypadkowych zdjęć do okładki albumu, jak również pięciu singli[5]. Album i towarzyszące mu single miały ten sam styl czcionki i efekt zastosowany w tytule. Tytuł drukowany jest na długiej, wąskiej kartce papieru i powlekany na losowo wybranej fotografii taśmą klejącą.

Warianty przedniej okładki albumu

Welcome to Wherever You Are ukazał się z inną okładką albumu w każdym formacie. Tą najbardziej rozpoznawalną jest projekt na płycie CD, na której występuje Artane Boys Band z Irlandii[12]. Atlantic Records wydało również limitowaną edycję albumu w postaci deluxe digipak. Edycja winylowa zawierała czarno-białe zdjęcie kadeta morskiego, a na okładce kasety - grupę harcerzy z 9/10th Dublin Aughrim Street Scouts wykonujących ludzką piramidę. Nowe projekty były odejściem od poprzedniej pracy grupy z Eganem. Ponieważ na okładce brakuje wyraźnego wizerunku INXS, a ze strony wytwórni zabrakło dostatecznej promocji, niektórzy fani po prostu nie rozpoznali nowego albumu w sklepach z płytami[13]. Kilka miesięcy po wydaniu, Atlantic ponownie wydał w Australii edycję CD z nową okładką, tym razem z INXS[13]. Przedrukowana okładka pokazuje zespół spacerujący po pustyni ubrany w garnitury. Ujęcie było fotografią ze sesji zdjęciowych, które znalazły się w książeczce lub wkładkach wcześniejszych wydań.

Odbiór krytyczny

Album został ogólnie pozytywnie przyjęty przez krytyków i fanów, szczególnie w Europie i Wielkiej Brytanii, gdzie znalazł się na szczycie list przebojów UK Albums Chart. The Independent i magazyn Q również umieścili album w swojej pierwszej dziesiątce najlepszych albumów roku 1992[14]. Andy Gill z The Independent powiedział: To ich najlepsza płyta spoglądając z pewnego dystansu, mieniąca się popowymi motywami zastosowanymi w dziwnych kierunkach[15]. Redaktor Stephen Thomas Erlewine stwierdził w swojej recenzji w serwisie AllMusic, że album jest "jednym z najsolidniejszych"[16]. Jednakże Vic Garbarini, w recenzji dla Rolling Stone, był mniej pozytywny i czuł, że jest to muzyka, która przyciąga, ale nie ma grawitacji ani rezonansu, który mógłby zatrzymać Twoją uwagę ... Hutchence wydaje się być oderwany od swojego materiału, beznamiętnie kompetentny ... bogactwo muzycznych darów na płycie sprawia, że ta jednowymiarowa produkcja wyróżnia się tym bardziej dramatycznie[17].

Adnotacje

  1.   12345St John, Ed; INXS (Port Melbourne, Victoria 1992): INXS: The Official Inside Story of a Band on the Road. Mandarin. s. 73. ISBN. 1-86330-207-7.
  2. "INXS Gigography". inxsonline.com.
  3. Sexton, Paul (Lipiec 13, 2015): "When INXS Rocked Wembley Stadium". uDiscoverMusic.com.
  4.   12INXS; Bozza, Anthony (2005): INXS: Story to Story: The Official Autobiography. Atria Books. s. 207. ISBN. 978-0-7432-8404-2.
  5.   1234"INXS - 1992: Wywiad w amerykańskiej stacji radiowej WEQX na 102.7 FM". Youtube.com.
  6.   1234"Welcome to Wherever You Are".
  7. "Kirk Pengilly - Biography". OoCities.
  8.   1234Bozza, s. 208
  9. Sweatman, Stu: "1992 – Jon Farriss from INXS married actress Leslie Bega.". THIS DAY IN ROCK.
  10.   1234"The day INXS rocked Centennial Park - Botanic Gardens & Centennial Parklands.". Centennial Parklands (Marzec 28, 2015).
  11. "The 'Concert For Life' Was Held 20 Years Ago Today In Sydney!". michaelhutchence.com.au. (Marzec 28, 2012).
  12. Monaghan, Vanessa (Listopad 8, 2012): "Where are they now? INXS’ Artane Boys Band Cover Stars". nessymon.com.
  13.   12"'Welcome To Wherever You Are' 20th Anniversary Today!". michaelhutchence.com.au. (Sierpień 3, 2012).
  14. "1992:Q Magazine Recordings of the Year". Rocklist.net (Julian White) (12 Kwiecień 2011).
  15. Gill, Andy (6 sierpnia 1992): "Rock / Records: Going public with the personal: Andy Gill listens to INXS discovering The Beatles, and Sophie B Hawkins discovering herself". The Independent.
  16. Erlewine, Stephen Thomas: "Welcome to Wherever You Are - INXS | Songs, Reviews, Credits | AllMusic". AllMusic.
  17. Garbarini, Vic (3 września 1992): "INXS: Welcome To Wherever You Are : Music Reviews : Rolling Stone". Rolling Stone.

Zobacz również

INXS - Suicide Blonde
Suicide Blonde
Singiel, 1990
INXS - The Greatest Hits
The Greatest Hits
Kompilacja, 1994
INXS - Need You Tonight
Need You Tonight
Singiel, 1987

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
INXS - Welcome To Wherever You Are1992
Winyl, LP, Wielka Brytania
Mercury
512-507-1
INXS - Welcome To Wherever You Are1992
Kaseta, Europa
Mercury
512 507-4, 512-507-4
INXS - Welcome To Wherever You Are1992
CD, Australia
EastWest
450990493-2
INXS - Welcome to Wherever You Are
CD, Europa
Mercury
512 507-2, 512-507-2

Opinie

Welcome to Wherever You Are odchodzi trochę od poprzednich albumów, takich jak Kick i X, ale to był świadomy wybór artystów. Przecież to były lata dziewięćdziesiąte, a wraz z przejęciem władzy przez grupy grunge, hip hop i alternatywne, INXS chciał spróbować czegoś nieco innego. Tak więc, smyczki, instrumenty dęte, wszelkiego rodzaju instrumenty orkiestrowe. Ten album ucierpiał z powodu braku promocji i sporo fanów zapewne uważa, że jest to krok wstecz w stosunku do ich poprzedniego materiału.

Ale ja muszę przyznać, że nawet podoba mi się ten album. Może nie tak bardzo jak X i na pewno nie tak jak Kick, ale prawdopodobnie bardziej niż każdemu przeciętnemu słuchaczowi. Jest nieco mniej chwytliwy niż poprzednie wydawnictwa, ale wciąż jest wart posłuchania. Jest to świetna płyta i ma kilka niezłych kawałków, szczególnie "Baby Don't Cry" i "Not Enough Time", a także kilka ponadprzeciętnych utworów wypełniających środkową część tego albumu. Moim ulubionym nagraniem jest natomiast przedostatni "Strange Desire". Niesamowicie spodobał mi się od razu już po pierwszym usłyszeniu. Czuję jakieś dziwne pożądanie, aby go słuchać kilka razy pod rząd. Myślę, że album jest warty poznania, szczególnie jeśli lubi się wcześniejszy materiał INXS.

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikat
  Australia35,000  Złota płyta
  Kanada50,000  Złota płyta
  Szwajcaria25,000  Złota płyta
  Wielka Brytania100,000  Złota płyta
  Szwecja50,000  Złota płyta
  Stany Zjednoczone1,000,000  Platynowa płyta
Podsumowanie regionów
Cały świat2,000,000 ^
^ Liczba sprzedanych egzemplarzy niepotwierdzona oficjalnymi danymi sprzedaży