Led Zeppelin - Physical Graffiti (Album, 1975): oprawa graficzna przedniej okładki
Houses Of The Holy [1973]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Presence [1976]
AlbumStudyjny24 lutego 1975
  • - Island Studios (Londyn, Wielka Brytania)
  • - Olympic Studios (Londyn, Wielka Brytania)
  • - Headley Grange
  • - Stargroves
Posiadamy w sprzedaży   1  egzemplarz  tej płyty za 129.00 zł

Informacje o płycie

 5 minut czytania

Physical Graffiti to szósty studyjny album angielskiej formacji rockowej Led Zeppelin, wydany jako podwójny long play 24 lutego 1975 roku przez ich nową wytwórnię, Swan Song Records. Zespół napisał i nagrał osiem nowych piosenek na ten album na początku 1974 roku w Headley Grange, wiejskim domu w Hampshire, co dało im dużo czasu na improwizację aranżacji i eksperymentowanie z nagrywaniem. Całkowity czas odtwarzania obejmował niecałe trzy strony LP, więc zdecydowali się rozszerzyć go do podwójnego albumu poprzez włączenie wcześniej niewydanych utworów z sesji do wcześniejszych płyt: Led Zeppelin III, Led Zeppelin IV i Houses of the Holy. Materiał, obejmujący szereg stylów, w tym hard rock, rock progresywny, rock 'n' roll oraz folk, został zmiksowany latem 1974 roku i był zaplanowany do wydania pod koniec roku, jednak jego pojawienie się zostało opóźnione, gdyż zaprojektowana przez Petera Corristona okładka okazała się trudna do wyprodukowania.

Physical Graffiti odniósł komercyjny oraz krytyczny sukces po wydaniu i zadebiutował na pierwszym miejscu na liście przebojów w Wielkiej Brytanii oraz na #3 w USA. Był promowany przez udaną trasę koncertową w Stanach oraz pięciowieczorowe wystąpienia w Earl's Court w Londynie. Obecnie jest postrzegany jako jeden z najsolidniejszych albumów grupy i uważany za artystyczny szczyt ich kariery. Został wznowiony kilka razy na CD, w tym rozszerzone wydanie z okazji 40. rocznicy w 2015 roku. Physical Graffiti uzyskał ostatecznie status 16x platyny w Stanach Zjednoczonych, nadany przez tamtejszy przemysł nagraniowy (RIAA) w 2006 roku, co oznaczało sprzedaż ponad ośmiu milionów egzemplarzy tylko na amerykańskim rynku.

Nagrywanie

Pierwsza próba nagrania przez Led Zeppelin materiału na potrzeby Physical Graffiti miała miejsce w listopadzie 1973 roku w Headley Grange w Hampshire w Anglii, gdzie wcześniej nagrywali swój niezatytułowany czwarty album. Sprzęt nagraniowy składał się z mobilnego studia Ronniego Lane'a. Gitarzysta i producent Jimmy Page oraz perkusista John Bonham nagrali podczas tej wizyty instrumentalny kawałek, który został później przerobiony na "Kashmir". Jednak sesje szybko się skończyły, a studio zostało oddane formacji Bad Company, którzy wykorzystali je do nagrania utworów na ich eponimiczny debiutancki album[1]. Prasa donosiła, że basista/klawiszowiec John Paul Jones był chory i nie mógł nagrywać[2]. Jednak w rzeczywistości był on rozczarowany grupą i miał dość koncertowania. Wyznał także menadżerowi Peterowi Grantowi, że rozważa odejście, zaś ten poprosił go o ponowne rozpatrzenie sprawy i wzięcie reszty roku wolnego na zregenerowanie sił[3].

Grupa ponownie spotkała się w Headley Grange w styczniu i lutym 1974 roku, gdzie nagrała osiem utworów, których inżynierem był Ron Nevison[4]. Główny wokalista Robert Plant określił później te osiem utworów jako nietypowe rzeczy, które okazały się naprawdę fajne[5]. Podobnie jak w przypadku poprzednich sesji w Headley Grange, nieformalna atmosfera pozwoliła grupie improwizować i rozwijać materiał podczas nagrywania. Czasami muzycy próbowali lub nagrywali dany utwór kilka razy, dyskutowali o tym, co poszło nie tak lub co można by poprawić, a następnie zdawali sobie sprawę, że opracowali alternatywną aranżację, która była lepsza. Bonham był siłą napędową na sesjach, regularnie podsuwając pomysły lub najlepsze sposoby, w jaki skomplikowana aranżacja może być pomyślnie zagrana. Doprowadziło to do tego, że w kilku utworach otrzymał uznanie jako twórca danej piosenki[6].

Osiem utworów wykraczało poza długość konwencjonalnego albumu, niemalże obejmując trzy strony LP, więc grupa zdecydowała się na stworzenie podwójnego wydawnictwa, dodając niewykorzystany wcześniej materiał, który nagrali na poprzednie płyty. Zawierał on różne jam sessions, takie jak "Boogie With Stu", które zdaniem Page'a nie nadawałyby się na pojedynczy album[7]. Zrealizowano dodatkowe dogrania, a ostateczny miks albumu został wykonany w lipcu 1974 roku przez Keitha Harwooda w Olympic Studios w Londynie. Tytuł "Physical Graffiti" został wymyślony przez Page'a, aby zilustrować całą fizyczną i autorską energię, która poszła w produkcję tego zestawu[8].

Kompozycje

Album obejmował kilka lat nagrań i szereg stylów muzycznych, w tym hard rock ("Custard Pie", "The Rover", "The Wanton Song", "Sick Again", "Houses of the Holy"), inspirowany wschodem rock orkiestrowy ("Kashmir"), rock progresywny ("In the Light"), , napędzany funk ("Trampled Under Foot"), akustyczny rock and roll ("Boogie with Stu", "Black Country Woman"), ballada miłosna ("Ten Years Gone"), blues rock ("In My Time of Dying"), soft rock ("Down by the Seaside"), country rock romp ("Night Flight") i akustyczne instrumentalium gitarowe ("Bron-Yr-Aur")[9][10].

Kilka utworów z tego albumu stało się koncertowymi standardami na występach na żywo Led Zeppelin. W szczególności "In My Time of Dying", "Trampled Under Foot", "Kashmir", "Ten Years Gone", "Black Country Woman" i "Sick Again" stały się regularnymi elementami setlist koncertowych zespołu po wydaniu albumu[11].

Jako że Physical Graffiti zebrało różne odrzuty z wcześniejszych albumów, niewiele zostało z sesji nagraniowych, które nie zostały ostatecznie wydane. Wczesna aranżacja "Custard Pie", różniąca się od ostatecznej wersji, została przerobiona jako "Hots on For Nowhere" na następnym albumie, Presence[12]. Szereg innych nagrań z wcześniejszych sesji albumowych, które nie zostały umieszczone na Physical Graffiti, zostały później zawarte na albumie z 1982 roku Coda[13].

Oprawa graficzna

Album został pierwotnie wydany z wykrojonym projektem okładki przedstawiającym nowojorską kamienicę, przez której okna można było naprzemiennie oglądać różne ikony kultury[14]. Projektant albumu, Peter Corriston, szukał budynku, który byłby symetryczny z ciekawymi detalami, który nie byłby zasłonięty przez inne obiekty i pasowałby do kwadratowej okładki albumu. Później wymyślił resztę grafiki opartą na ludziach poruszających się w i z kamienicy, z różnymi wkładkami, które można umieścić pod główną okładką i wypełniającymi okna różnymi informacjami. Co ciekawe, ta sama frontowa brama i schodki przy 96 E. 8th Street/St. Marks Place (przedstawione na okładce) są również miejscem wykorzystanym przez formację The Rolling Stones w ich teledysku promującym singiel "Waiting On A Friend" z ich albumu Tattoo You z 1981 roku.

Dwa pięciopiętrowe budynki sfotografowane na potrzeby okładki albumu znajdują się przy 96 i 98 przecznicy St. Mark's Place w Nowym Jorku[8]. Oryginalne zdjęcie zostało poddane wielu poprawkom, aby uzyskać ostateczny obraz. Czwarte piętro budynku musiało zostać wykadrowane, aby zmieścić się w kwadratowym formacie okładki albumu.

Adnotacje

  1. Lewis (1990), s. 17,89
  2. "Cameron Crowe interview Led Zeppelin".
  3. Lewis (1990), s. 17
  4. Lewis (1990), s. 17–18
  5. Lewis (1990), s. 18
  6. Lewis (1990), s. 21
  7. Schulps, Dave (Październik 1977): "Interview with Jimmy Page" Trouser Press.
  8.   12Lewis (1990), s. 55
  9. Lewis (1990), s. 54–56
  10. "Physical Graffiti" Rolling Stone. 27 March 1975.
  11. Lewis (1990), s. 55–56
  12. Lewis (1990), s. 57
  13. Lewis (1990), s. 32
  14. Lewis (2012), s. 67
Bibliografia
  1. Lewis, Dave (1990): Led Zeppelin : A Celebration. Omnibus Press. ISBN. 978-0-711-92416-1.
  2. Lewis, Dave (2012): Led Zeppelin: From a Whisper to a Scream; The Complete Guide to the Music of Led Zeppelin. Omnibus Press. ISBN. 978-1-78038-547-1.

Zobacz również

Led Zeppelin - Celebration Day
Celebration Day
Album, 2012
Led Zeppelin - Untitled
Untitled
Album, 1971
  2 od 29.00 zł  Kup teraz
Led Zeppelin - Led Zeppelin III
Led Zeppelin III
Album, 1970
  1 za 39.00 zł  Kup teraz

Lista utworów

Tytuł / WykonawcaCzas
4:15
5:39
11:08
4:04
5:36
8:37
8:47
2:06
5:15
6:34
3:38
4:08
3:52
4:24
4:42

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Led Zeppelin - Physical Graffiti1994
2 x CD, Reedycja, Remastering, Stany Zjednoczone
Swan Song
92442-2
Led Zeppelin - Physical Graffiti
2 x CD, Reedycja, Remastering, Repress, Cinram, Europa
Swan Song
7567-92442-2
Led Zeppelin - Physical Graffiti
2 x Winyl, LP, Misprint, Reedycja, Stereo, Europa
  1 za 129.00 zł  Kup teraz
Swan Song
SSK 89 400-O, SSK 89 400, K 89400

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikat
  Argentyna30,000  Złota płyta
  Niemcy250,000  Złota płyta
  Francja288,900  Złota płyta
  Wielka Brytania600,000  2 x Platynowa płyta
  Stany Zjednoczone8,000,000  16 x Platynowa płyta