Peter Gabriel - Peter Gabriel (Album, 1982): oprawa graficzna przedniej okładki
Peter Gabriel [1980]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
So [1986]
AlbumStudyjny6 września 1982
  • od wiosny 1981 do lata 1982 roku
  • - Ashcombe House (Bath, Wielka Brytania)
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 15 minut czytania

Peter Gabriel to czwarty eponimiczny album studyjny wydany przez angielskiego rockowego muzyka Petera Gabriela. Ukazał się 8 września 1982 roku nakładem wytwórni Charisma Records w Europie, zaś w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie dystrybuowany był przez Geffen Records i zatytułowany Security. Niemiecka wersja językowa, nosząca nazwę Deutsches Album (Niemiecki Album), również była dostępna. Album znalazł się na #6 miejscu brytyjskiej listy przebojów UK Albums Chart i na #2 kanadyjskiego zestawienia RPM. Otrzymał certyfikat złota w Wielkiej Brytanii oraz platyny w Kanadzie i został zremasterowany z większością katalogu Gabriela w 2002 roku. Wszystkie utwory są autorstwa artysty.

Album charakteryzuje się zmianą stylu w stosunku do poprzednich dzieł artysty, mieszając muzykę światową z rockiem (co było już eksplorowane w utworach takich jak "Biko" z poprzedniego albumu) oraz utrzymując mroczny i ponury nastrój przez większą część materiału. Dodatkowo, życie muzyka w tym okresie naznaczone było trudną sytuacją ekonomiczną, którą przeżywał z powodu pieniędzy, które stracił inwestując w swój projekt WOMAD (promujący muzykę światową), przez co wkrótce po wydaniu albumu musiał zagrać koncert zjednoczeniowy ze swoją byłą grupą Genesis (jedyny jak dotąd reunion grupy z Peterem Gabrielem), aby zebrać fundusze na ratowanie swojej kariery.

Tło powstania i nagrywanie

Po sukcesie krytycznym poprzedniego albumu Peter Gabriel III i trasie koncertowej, która promowała ten album, Gabriel powrócił do studia nagraniowego w 1981 roku, aby pracować nad swoim czwartym albumem studyjnym. Już na nagraniach Peter...III muzyk zaczął interesować się afrykańskimi rytmami plemiennymi i rytmami latynoskimi. Dlatego też w 1980 roku Gabriel wraz z innymi założył organizację WOMAD (World of Music, Arts and Dance), której celem było promowanie muzyki i innych przejawów artystycznych różnych kultur. Pod wpływem tych wszystkich pomysłów, muzyk postanowił stworzyć album, na którym zdecydowanie przeważały odmiany perkusji i syntezatorów, zamiast bardziej tradycyjnych instrumentów, takich jak gitary, czy konwencjonalna perkusja. W celu stworzenia muzyki, która naprawdę tworzyłaby atmosferę podczas słuchania, Gabriel szukał instrumentu, który pozwoliłby mu nagrywać dźwięki z zewnątrz, a następnie wykorzystać je na klawiaturze. Nabył więc Fairlight CMI, który w tamtych czasach stawał się popularny jako pierwszy sampler w historii. Muzyk twierdzi na swojej stronie internetowej, że ten instrument był kluczowym elementem, który nadał temu albumowi inne brzmienie. Gabriel zebrał więc swój zespół muzyków w studiu, które posiadał w swoim ówczesnym domu, Ashcombe House w Somerset w Anglii, aby rozpocząć nagrywanie nowego albumu. Proces nagrywania trwał sześć miesięcy, między wiosną 1981 a latem 1982 roku[1], i zaowocował najbardziej złożonym albumem Petera Gabriela, znacznie bardziej eksperymentalnym niż jego poprzednie dzieła i bardziej inspirowanym "World Music". Materiał został wyprodukowany przez Davida Lorda oraz Petera Gabriela i jest wczesnym w pełni cyfrowym nagraniem. Jego instrumentacja jest w większości elektroniczna z obszernym samplingiem (poprzez użycie Fairlight CMI) i zachodnio-afrykańską perkusją[2].

Larry Fast, który grał na syntezatorze, wspomniał podczas prezentacji na temat syntezatorów Mooga, że roboczy tytuł "The Rhythm of the Heat" brzmiał "Jung in Africa", "Shock The Monkey" to "Black Bush", a "Lay Your Hands on Me" to "93" - był to numer ustawień automatu perkusyjnego Linn LM-1 użytego w utworze[3]. W filmie dokumentalnym The South Bank Show poświęconemu nagraniu albumu, tytuł roboczy dla "I Have the Touch" został przedstawiony jako "Hands"[4].

Muzyka i styl

Album jest muzycznie naznaczony notorycznym wpływem muzyki nieanglosaskiej/europejskiej, głównie poprzez wykorzystanie afrykańskich rytmów w utworach, pomijając rock progresywny, który wpływał na niego od czasu odejścia z Genesis. Dodatkowo, fundamentalne znaczenie dla atmosfery stworzonej na płycie ma użycie syntezatora Fairlight CMI, który nadaje mroczny klimat wielu utworom, poprzez modyfikację różnorodnych dźwięków zebranych przez muzyka, które działają jako baza dla atmosfery utworów. Album ten będzie początkiem muzycznej zmiany Petera Gabriela, który praktycznie we wszystkich swoich późniejszych utworach będzie wykorzystywał muzykę świata zmieszaną z rockiem i syntezatorami. Wyraźnym przykładem tego stylu jest otwierający utwór "The Rhythm of the Heat", zbudowany wyłącznie na basie, syntezatorach i perkusji, który rozwija się w mroczną pieśń, stopniowo zwiększającą intensywność i napięcie w miarę postępu, kulminując w grzmiącej i chaotycznej sekwencji plemiennej perkusji ghańskiego Ekome Dance Company. Piosenka stała się numerem otwierającym koncerty Petera Gabriela w latach 80. i pojawiła się ponownie podczas jego tras koncertowych w 2007 i 2009 roku. Inne utwory, w których zmiana stylu jest wyraźna to "The Family and the Fishing Net" i "Lay Your Hands on Me", które również mają mieszankę synth rocka i silną bazę rytmiczną, w tym nacisk na melodię chóralną. Atmosfera jest również kluczowym czynnikiem w powyższych utworach. Podobnie jak "The Rhythm of the Heat", "The Family..." i "Lay Your Hands..." również rosną w siłę, zaczynając od Gabriela praktycznie szepczącego słowa, podczas gdy napięcie w utworach rośnie, aż do momentu, gdy dołączają kolejne instrumenty i głosy, osiągając punkt kulminacyjny pod koniec utworu. Inne kompozycje, takie jak "San Jacinto" czy "I Have the Touch", nie mają tak wyraźnej perkusji, ale można docenić dominację syntezatorów w ich konstrukcji.

Album stanowi cezurę w karierze Petera Gabriela. Wpływ muzyki afrykańskiej i różnych pozaeuropejskich grup etnicznych będzie stałym elementem (w niektórych utworach bardziej niż w innych) na wszystkich albumach, które muzyk będzie tworzył w kolejnych latach. Album ten można uznać za prekursorski dla muzyki, którą stworzy do filmu Ostatnie kuszenie Chrystusa, będącej materiałem złożonym wyłącznie z muzyki pozaeuropejskiej, a także za stworzenie przez muzyka wytwórni Real World Records, która do dziś promuje artystów tworzących muzykę afrykańską. Mimo, że nie jest tak znany i tak dobrze recenzowany jak Peter Gabriel III czy jego późniejsze wydawnictwo So (1986), album ten dostarcza kluczowych innowacji technologicznych w sposobie tworzenia muzyki w latach 80. Użycie Fairlight CMI zostało zaadoptowane przez wielu artystów tamtych czasów do tworzenia bardziej nastrojowej muzyki, jak również do innowacji w użyciu samplerów. Album został również nagrany w całości cyfrowo, co w tamtych czasach nie było powszechne.

Tematyka

W tekstach pojawiają się różnorodne wątki. "The Rhythm of the Heat" oparty jest na doświadczeniach Carla Junga, który obserwował grupę afrykańskich bębniarzy. Gabriel powraca także do pisania piosenek o tematyce politycznej, takich jak "San Jacinto", która odzwierciedla strach i ból doświadczany przez rdzennego Amerykanina, który widzi, że jego kultura została przytłoczona przez nowoczesne, białe społeczeństwo, a tekst oparty jest na historii opowiedzianej Gabrielowi przez członka plemienia Apaczów.

"Wallflower" porusza temat brutalnego łamania praw człowieka przez dyktaturę w Chile, opisując traktowanie więźniów politycznych w Ameryce Łacińskiej w latach 80-tych[5]. Ta ostatnia piosenka była charakterystycznym utworem jego występów na koncertach Amnesty International w Ameryce Łacińskiej. "I Have the Touch", jedna z najbardziej konwencjonalnych piosenek na płycie, porusza kwestię potrzeby kontaktu między ludźmi.

Piosenka "Shock The Monkey", która była pierwszym wielkim przebojem Gabriela w Stanach Zjednoczonych, osiągając pierwsze miejsce na liście Billboard Hot Mainstream Rock Tracks, porusza kwestię zazdrości w związkach poprzez metaforę zachowania małpy, wykorzystując obraz małpy naczelnej do opisania osobistych lęków[6]. Piosenka zyskała popularność dzięki bardziej przystępnej melodii, a także dziwacznemu teledyskowi, w którym muzyk z jednej strony przebrany był za pracownika biurowego, który zaczyna się załamywać, a z drugiej strony za alter ego z twarzą pomalowaną na biało, a wszystko to wymieszane z niepokojącymi obrazami.

"Lay Your Hands on Me" porusza temat uzdrowienia, poprzez zaufanie, który jest dalej eksplorowany na późniejszych albumach. "The Family and the Fishing Net" to piosenka porównująca współczesny ślub z ofiarą voodoo.

Album zamyka utwór "Kiss of Life", który odbiega stylistycznie od pozostałych, będąc muzycznie bardziej konwencjonalnym, zbliżającym się do nowej fali i zamykającym płytę w radosnym nastroju, w przeciwieństwie do pozostałych utworów, ale zachowując dynamiczną i przyspieszoną bazę rytmiczną, inspirowaną rytmami latynoskimi.

Gabriel omówił także kilka z piosenek w wywiadzie z DJ-em Alanem Freemanem:

"The Family and the Fishing Net": Jest to w zasadzie piosenka weselna, ale jest to bardziej podejście od strony podskórnego rytuału weselnego. Jest sporo sytuacji, które uznajemy za zupełnie normalne i zwyczajne, tradycyjne, a które mają w sobie ten element rytuału, który wywiera głębokie wrażenie na psychice. A to jest taka trochę impresjonistyczna relacja z wesela. W tym czasie czytałem też sporo Dylana Thomasa, więc jest ten wpływ w liryce.

"Lay Your Hands on Me": Jest to po części [hymn], a po części rodzaj aspektu uzdrawiania przez wiarę, który, jak sądzę, występuje również w "Kiss of Life"... Jestem przekonany, że mamy w sobie zdolności, które nie są jeszcze tak naprawdę uznane. Są też dość suche, miejskie obrazy w wersach, a potem jest poczucie oczyszczenia poprzez nałożenie rąk. W refrenach słychać krzyk o nałożenie rąk.

"Wallflower" zaczął się niemal jako piosenka miłosna. Tak naprawdę to chyba najstarsza z tych piosenek. Zacząłem robić jej wersję na trzeci album, która nigdy nie została ukończona. A potem nagrałem ją ponownie na ten album. Program Amnesty, który puszczali w telewizji (prawdopodobnie The Secret Policeman's Ball) wywarł na mnie dość duże wrażenie jako na więźniu sumienia. I pomyślałem, że emocje zawarte w piosence mogłyby być użytecznie ukierunkowane za pomocą tego rodzaju tekstu. Tak więc, po pewnych poszukiwaniach w duszy, zdecydowałem się na taki tekst na tym albumie. I czuję, że to jest prawdziwe, więc jestem z tego całkiem zadowolony[7].

Alternatywne wersje

Pięć utworów z tego albumu - "The Rhythm of the Heat", "San Jacinto", "The Family and the Fishing Net", "I Have the Touch" i "Shock the Monkey" - znalazło się wśród wykonań na żywo na podwójnym albumie Gabriela Plays Live (1983).

Adaptacje utworów "The Rhythm of the Heat", "San Jacinto" i "Wallflower" znalazły się na ścieżce dźwiękowej Gabriela do filmu Birdy z 1984 roku.

Alternatywny zespół metalowy Primus przerobił "The Family and the Fishing Net" na potrzeby ich EP-ki Rhinoplasty z 1998 roku.

Wydanie i promocja

Album został wydany 8 września 1982 roku i tak jak w przypadku poprzednich trzech wydawnictw długogrających artysty, został zatytułowany Peter Gabriel. Amerykańska wytwórnia Gabriela Geffen Records uznała jednak, że na tym terytorium powinien być wydany pod bardziej komercyjną nazwą. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie album ukazał się pod tytułem Security, aby odróżnić go od poprzednich płyt. Tytuł został zmieniony za niechętną zgodą Gabriela i umieszczony na naklejce na wierzchu folii termokurczliwej okładki LP i na etykietach płyt. Podczas gdy Gabriel sam nadał tytuł, album był oficjalnie znany jako Peter Gabriel na innych terytoriach. Tytuł Security został utrzymany na amerykańskich i kanadyjskich wydaniach albumu aż do 2010 roku, kiedy to powrócono do oryginalnego tytułu Peter Gabriel dla reedycji przez własną wytwórnię Gabriela Real World Records.

Album ukazał się oryginalnie na winylu oraz kasecie magnetofonowej. W tym roku dopiero debiutował format płyty kompaktowej więc pierwsze wydania na CD pojawiły się dopiero rok później. Jednak to najwcześniejsze z 1983 roku, które ukazało się w Niemczech (Charisma – #800 091-2) o purpurowych etykietach, obecnie sprzedawane jest za ponad 600 PLN. Natomiast pierwsze brytyjskie wydanie na winylu (Charisma – #PG 4) kosztuje średnio tylko około 70 złotych[8]. Pierwszy remastering dźwięku pojawił się w 2002 roku (Real World Records, Virgin – #PGCDR4, 7243 8 11747 2 2). Najnowsze europejskie wznowienie na czarnym krążku pochodzi z początku grudnia 2016 roku (Real World Records – #PGLPR4). Jest to tłoczenie na 180 gramowym winylu, który kosztuje średnio w granicach 80-100 PLN.

Pomimo ogólnie pozytywnego odbioru albumu przez krytyków w momencie premiery i przebojowego singla "Shock the Monkey", Gabriel znalazł się wówczas w trudnej sytuacji finansowej, która groziła mu bankructwem. Festiwal WOMAD, który muzyk zorganizował w lipcu 1982 roku, pozostawił po sobie spory deficyt pieniężny, mimo że został dobrze przyjęty przez prasę muzyczną. W związku z tym muzyk zgodził się wystąpić na koncercie reunion z Genesis, z którym nie grał od 1975 roku. Koncert odbył się z sukcesem 2 października 1982 roku, zespół wystąpił pod nazwą "Six of the Best", a w jego składzie znalazł się nie tylko klasyczny skład zespołu, ale także muzycy studyjni nowego składu. Podczas imprezy zebrano fundusze, które pozwoliły Gabrielowi utrzymać projekt WOMAD przy życiu, a także kontynuować karierę muzyczną.

Odbiór krytyczny

W retrospektywnej recenzji serwisu AllMusic krytyk Stephen Thomas Erlewine napisał: Security - który wszędzie poza Stanami Zjednoczonymi nosił tytuł Peter Gabriel - kontynuuje to samo, co trzeci album Gabriela, dzieląc niektóre z tych samych gęstych produkcji i poczucia spójności, ale rozjaśniając atmosferę i rozszerzając nieco paletę dźwięków. Mrok, który przenikał trzeci album został złagodzony i chociaż nadal jest to zdecydowanie ponura i poważna muzyka, ma ona jaśniejszy wydźwięk, częściowo pochodzący od Gabriela bawiącego się afrykańskimi i latynoskimi rytmami. Używane są one głównie jako tonalne ubarwienie, wzmacniające syntezatory, które tworzą podstawowe muzyczne podłoże płyty, ponieważ w dużej mierze jest to muzyka nastrojowa (z braku lepszego słowa). Security płynie łatwo i kusząco, a niektóre utwory - niesamowite "San Jacinto", "I Have the Touch", "Shock the Monkey" - wyłaniają się z odmętów dźwięku. Nie znaczy to, że reszta albumu jest nijaka, łatwa w odbiorze - została zaprojektowana w ten sposób, aby niektóre utwory miały większy wpływ na słuchacza niż pozostałe. W związku z tym, aby docenić takie poematy jak "The Family and the Fishing Net," "Lay Your Hands on Me," czy "Wallflower", trzeba być bardzo uważnym, a nie wszystkie z nich wynagradzają tak intensywne słuchanie. Nawet ze swoimi wadami, Security pozostaje potężnym słuchowiskiem, jedną z lepszych płyt w katalogu Gabriela, udowadniając, że staje się on mistrzem tonu, stylu i treści, i jak każda część płyty wzmacnia pozostałe[9].

W kulturze popularnej

"The Rhythm of the Heat" pojawia się w scenie otwierającej odcinka "Evan", wyemitowanego w pierwszym sezonie serialu Miami Vice. Gabriel, który miał aż siedem piosenek użytych w tym show, był artystą największą ilością wykorzystanych kompozycji w tej serii przygód o policjantach z Miami. Jest on również jedynym artystą, który miał piosenkę wykorzystaną w czterech z pięciu sezonów serialu. Żadna z jego piosenek nie została jednak użyta w drugim sezonie, chociaż "Take Me Home" Phila Collinsa, który zawiera poboczny wokal Gabriela, został użyty w premierze drugiego sezonu. Piosenka "The Rhythm of the Heat" została również wykorzystana w filmie fabularnym Natural Born Killers (pol. Urodzeni mordercy) z 1994 roku.

"Shock the Monkey" pojawił się w filmie z 1987 roku, Project X (pol. Projekt X) (z Matthew Broderickiem i Helen Hunt w rolach głównych). Piosenka została przywołana w 1988 roku, w epizodzie #17 szóstego sezonu amerykańskiego sitcomu Cheers. Lillith mówi, że nigdy nie będzie w stanie usłyszeć "Shock the Monkey" ponownie bez płaczu. Piosenka pojawiła się również w odcinku South Park "Raisins" w 2003 roku.

"I Have the Touch" pojawił się w filmie z 1988 roku, The Chocolate War (pol. Czekoladowa wojna. Alternatywna wersja utworu pojawiła się w filmie z 1996 roku, Phenomenon (pol. Fenomen, w którym wystąpił John Travolta. Przeróbka bermudyjskiej artystki Heather Nova ukazała się na ścieżce dźwiękowej filmu The Craft (pol. Szkoła czarownic).

"Lay Your Hands on Me" pojawia się w odcinku "Crossbreed" piątego sezonu The Americans (pol. Zawód: Amerykanin) w 2017 roku. Jest to trzecie pojawienie się utworu Gabriela w serialu, pierwsze to "Games Without Frontiers" w finale pierwszego sezonu "The Colonel", a drugie to "Here Comes The Flood" w trzecim odcinku trzeciego sezonu "The Walk In".

Deutsches Album

Deutsches Album (1982) to niemieckojęzyczna adaptacja czwartego albumu Gabriela. Został wydany jednocześnie z międzynarodową edycją w Niemczech. Poprzedni niemieckojęzyczny album Gabriela, Ein deutsches Album (1980), jest w większości overdubem jego anglojęzycznej wersji, Peter Gabriel (1980). W przeciwieństwie do tego, Deutsches Album różni się od swojego międzynarodowego wydania na kilka sposobów.

Na płycie obowiązuje na przykład inna kolejność utworów: "San Jacinto" jest zamienione z "The Family and the Fishing Net" (tutaj jako "Das Fischernetz"). Niektóre z utworów zostały znacząco zremiksowane i są, na przykład, 15-30 sekund dłuższe lub krótsze niż ich międzynarodowe wersje. Utwór ósmy zyskuje końcową kodę, której nie ma na wersji angielskiej, podczas gdy utwór siódmy ma wcześniejsze instrumentalne zanikanie. Wokal w tle jest przerobiony w języku niemieckim. W trzecim utworze dodano wykrzyczany, nonsensowny refren. Wszystkie piosenki zostały napisane przez Petera Gabriela, zaś "Texte" (teksty) są autorstwa Petera Gabriela i Horsta Königsteina.

Adnotacje

  1. "Peter Gabriel at Ashcombe House". Synergy-emusic.com.
  2. "Fairlight – The Whole Story". Audio Media (Styczeń 1996).
  3. "Conversations in the Key of MOOG". Synthtopia.com (25 lutego 2010).
  4. "The South Bank Show 31 October 1982". IMDB.com (31 października 1982).
  5. "Wallflower by Peter Gabriel Songfacts". Songfacts.com.
  6. "Tracks explained". RollingStone.com (4 listopada 2015).
  7. Wywiad z Alanem Freemanem w londyńskiej rozgłośni radiowej Capital Radio, wyemitowany w październiku 1982 roku, wg transkrypcji fanzinu Gabriela White Shadow (#3, s. 14): edytor Fred Tomsett.
  8. Dane o cenach z serwisu Discogs.com z listopada 2021 roku.
  9. Erlewine, Stephen Thomas: "Security – Peter Gabriel". AllMusic.

Zobacz również

Peter Gabriel - Up
Up
Album, 2002
  1 za 29.00 zł  Kup teraz
Peter Gabriel - Peter Gabriel
Peter Gabriel
Album, 1980
Peter Gabriel - Shaking The Tree: Sixteen Golden Greats
Shaking The Tree: Sixteen Golden Greats
Kompilacja, 1990
  1 za 19.00 zł  Kup teraz

Lista utworów

Tytuł / WykonawcaCzas
5:10
6:20
4:32
7:00
5:23
6:02
6:30
4:15

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Peter Gabriel - Peter Gabriel1982
Winyl, LP, Stereo, Wielka Brytania
Charisma
PG 4
Peter Gabriel - Peter Gabriel IV1987
CD, Wielka Brytania i Europa
Virgin, Charisma
PGCD4, PGCD 4, 0777 7 86370 2 8
Peter Gabriel - Deutsches Album1987
CD, Reedycja, Megastore, Wielka Brytania
Virgin
XPGCD 4

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikatRok przyznania
  Kanada80,000  Platynowa płyta luty 1983
  Wielka Brytania100,000  Złota płyta listopad 1982