Posiadamy w sprzedaży   1  egzemplarz  tej płyty za 79.00 zł

Informacje o płycie

 5 minut czytania

The Terminator: Original Soundtrack to ścieżka dźwiękowa do filmu science fiction The Terminator z 1984 roku. Materiał został zarejestrowany w kalifornijskim studiu Electric Melody Studios w Glendale w Stanach Zjednoczonych. Muzykę skomponował i wykonał w całości na syntezatorach Brad Fiedel, którą opisał ją jako dotyczącą mechanicznego człowieka i jego bicia serca[1]. Co ciekawe, prawie wszystkie kompozycje pojawiające się w filmie zostały wykonane na żywo[2][1]. Wydawnictwo powstało przy udziale kilku producentów, w tym Kevina Elsona, który współpracował z formacją Journey.

Kompozycje

Główny temat Terminatora pojawia się podczas wyświetlania napisów otwierających, a także podczas niektórych scen w różnych tempach, w tym w wersji fortepianowej podczas sceny miłosnej i w spowolnionej po śmierci Kyle'a Reese'a. Został opisany jako posiadający zwodniczo prostą linię melodyczną i jako spektakularny kawałek przerażającej muzyki syntezatorowej[8].

Skomponowany został w sygnaturze czasowej 13/16, gdy Fiedel eksperymentował ze ścieżką rytmiczną na swoim sprzęcie muzycznym Prophet-10 i Oberheim. Pierwotnie miało to być coś prostszego jak 7/8, lecz jego palec jakby automatycznie przyspieszał, kiedy aktywował zapętlenie. Artysta zauważył, że lubi tę "gwałtownie zmieniającą się siłę napędową" kompozycji i postanowił ją zatrzymać, nie zdając sobie nawet sprawy z liczby uderzeń, ponieważ nie napisał do niej żadnej notatki[3].

Fiedel stworzył także muzykę podczas ucieczki Reese'a i Sarah Connor z posterunku policji, która byłaby odpowiednia na tę "heroiczną chwilę". Reżyser James Cameron odrzucił jednak ten temat, gdyż uważał, że straciliby tym podekscytowanie widzów[1]. Temat "Factory Chase" zawiera elementy elektronicznych skrzypiec, na których zagrał Ross Levinson[8]. Utwór "Love Scene" jest łagodniejszą, fortepianową wersją głównego tematu, który został określony jako "słodko-gorzki".

Pierwsze sześć utworów ścieżki dźwiękowej zawiera oryginalną muzykę stworzoną na potrzeby Terminatora. Druga część jest wykonywana przez różnych artystów i została opisana jako oparta na syntezatorach i tanecznym pop-rocku. Utwory Tahnee Cain & Tryanglz zawierają hard rockową gitarę rytmiczną. "Pictures of You" kładzie nacisk na syntezator i różni się od hitów Jaya Fergusona. Utwór "Intimacy" został opisany jako new wave i prymitywne, wczesne techno[8].

Wydania

Ścieżka dźwiękowa została pierwotnie wydana przez wytwórnię Enigma Records w 1984 roku[4]. Następnie w 1991 roku została wznowiona przez DCC Compact Classics, Silva Screen oraz Edel Company. Niemiecka wytwórnia płytowa Edel AG uzyskała licencję na wydanie muzyki Fiedela bez utworów z filmu w 1994 roku[5]. Artysta zgodził się na opublikowanie tego albumu, ale poprosił o konsultację w sprawie sesji studyjnych[5]. Fiedel oświadczył, że wytwórnia zagwarantowała mu, że będzie miał "ostateczny głos i będzie uczestniczył w końcowych miksach", co jednakże "nie miało miejsca"[5]. Fiedel wyraził opinię, że w związku z tym czuje się "zdradzony, ponieważ jest to jego praca"[5].

To zremasterowane wydanie, zawierające jedynie muzykę Fiedela, zatytułowane The Definitive Edition (lub The Definite Edition), zostało wydane w 1994 roku przez wytwórnię Edelton. Edycja ta posiada 73 minuty materiału i zawiera dodatkowy utwór "Judgment Day Remix", będący remiksem głównego tematu "Theme from The Terminator". Notatki w książeczce albumu zawierają obszerne adnotacje do każdego utworu. Wytwórnia Milan Records wydała również zremasterowaną wersję 8 kwietnia 2016 roku na CD oraz winylu[6][7].

Odbiór krytyczny

Serwis muzyczny AllMusic wychwalał oryginalne kompozycje Brada Fiedela, nazywając je "niedocenianym elementem" filmu The Terminator i określając je "cudowną muzyką syntezatora". W recenzji stwierdzono, że druga połowa albumu z piosenkami pop jest jednak "typowa"[8]. W recenzji pochwalono również wersję Definitive Edition, na której znalazła się cała oryginalna muzyka filmowa, stwierdzając, że zawiera ona jedne z najlepszych utworów filmowych science fiction ostatnich dziesięcioleci[9].

Recenzując reedycję z 2016 roku, magazyn Pitchfork przyznał płycie ocenę 8.5 na 10 i uznał ją za jedną z najlepszych nowych reedycji. W recenzji stwierdzono, że Być może u podstaw sukcesu Fiedela leży jednak sposób, w jaki jego muzyka trzyma się blisko centralnych motywów melodycznych i rytmicznych głównego tematu, zmieniając je i przebudowując, aby zachować poczucie ciągłości narracji, nawet gdy zmienia brzmienie dźwięku i tonu. Od metalicznego marszu "I'll Be Back - Police Station & Escape" do pełnego emocji fortepianowego "Love Scene", przez cały czas przewija się twardy kręgosłup, a gdy napisy końcowe zaczynają pojawiać się w ostatniej scenie tego chłodnego poranka, Fiedel wstrzymuje się z jakimikolwiek fajerwerkami czy jakimiś emocjonalnymi rozwiązaniami[10]. Do końca pozostaje wierny swojej koncepcji "mechanicznego człowieka", z którym "nie można się targować. Nie można mu przemówić do rozsądku. Który nie czuje litości, skruchy, strachu" i nie ma żadnych uczuć.

Kilka słów o filmie

The Terminator to amerykański film science fiction z 1984 roku w reżyserii Jamesa Camerona. W roli Terminatora występuje Arnold Schwarzenegger, zabójca cyborg wysłany z roku 2029 do 1984, aby zabić Sarę Connor (Linda Hamilton), której syn pewnego dnia stanie się zbawcą ludzkości w post-apokaliptycznej wojnie z maszynami, która rozegra się w niedalekiej przyszłości. Michael Biehn gra Kyle'a Reese'a, żołnierza wysłanego w czasie, by chronić Sarę. Scenariusz przypisuje się Cameronowi i producentce Gale Anne Hurd, a współscenarzysta William Wisher Jr. otrzymał uznanie za dodatkowy dialog. Producenci wykonawczy John Daly i Derek Gibson z Hemdale Film Corporation odegrali kluczową rolę w finansowaniu i produkcji.

Terminator przebywał przez dwa tygodnie na szczycie amerykańskiego box office'u i pomógł Cameronowi rozpocząć karierę filmową, a także umocnił pozycję Schwarzeneggera jako czołowego aktora filmów akcji. Sukces produkcji doprowadził do powstania franczyzy składającej się z kilku sequeli, serialu telewizyjnego, komiksów, powieści i gier wideo. W 2008 roku film został wybrany przez Bibliotekę Kongresu do zachowania w Narodowym Rejestrze Filmowym jako "znaczący pod względem kulturowym, historycznym lub estetycznym".

Adnotacje

  1.   123"Other Voices documentary". Metro-Goldwyn-Mayer (2001).
  2. Keegan, Rebecca Winters (New York, United States 2009): The Futurist: The Life and Films of James Cameron. Crown Publishers. s. 36. ISBN. 978-0-307-46031-8.
  3. Stevenson, Seth (26 Luty 2014): "What Is the Time Signature of the Ominous Electronic Score of The Terminator?". Slate.
  4. Freeman, Kim (Luty 1, 1986): "Grass Route" (5). Billboard.
  5.   1234Brodsky, Rachel (Kwiecień 5, 2016): "He'll Be Back: Composer Brad Fiedel Reclaims the ‘Terminator’ Score". Spin.
  6. Lee, Morgan (Luty 10, 2016): "The Terminator‘s iconic score is being reissued on vinyl". Fact (UK magazine).
  7. Minsker, Evan (Luty 10, 2016): "The Terminator Soundtrack Getting Vinyl Reissue". Pitchfork (website).
  8.   1234"Recenzja płyty". AllMusic.
  9. Adams, Brett: "The Terminator [The Definitive Edition]". Allmusic. Rovi Corporation.
  10. "Recenzja płyty". Pitchfork Media.

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Różni wykonawcy (ścieżka dźwiękowa) - The Terminator (Original Soundtrack)1991
CD, Niemcy
  1 za 79.00 zł  Kup teraz
Silva Screen
SIL 5101-2

Opinie

Zastanawiam się, kto był tym pozbawionym skrupułów człowiekiem, który zarządził dołączenie do tych, bardziej niż tylko ciekawych kompozycji Fiedela, serii groteskowych disco utworów, które tylko niszczą koncepcję płyty i grzebią jej wartość jako dźwiękowego świadectwa nienagannego filmu.

Co do oryginalnej muzyki z filmu, to chyba nic wcześniej nie powstało tak wyśmienitego i nowatorskiego. Kompozycje brzmią tak groźnie i tak doskonale są wkomponowane w każdą klatkę filmu. Dźwięki są takie apokaliptyczne, zimne i metaliczne, niczym tytułowy Terminator.