Siouxsie & the Banshees - Through The Looking Glass (Album, 1987): oprawa graficzna przedniej okładki
Tinderbox [1986]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Peepshow [1988]
AlbumStudyjny2 marca 1987
  • od sierpnia do września 1986 roku
  • - Abbey Road Studios (Londyn, Wielka Brytania)
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 4 minuty czytania

Through the Looking Glass to ósmy studyjny album angielskiego zespołu rockowego Siouxsie and the Banshees. Został wyprodukowany w koprodukcji z Mikem Hedgesem i wydany w marcu 1987 roku nakładem wytwórni Polydor. Materiał został zarejestrowany w Abbey Road Studios pomiędzy sierpniem a wrześniem 1986 roku. Wydawnictwo jest zbiorem przerobionych nagrań innych artystów, z których niektóre zostały pochwalone przez samych oryginalnych wykonawców. Był to drugi i ostatni album nagrany z gitarzystą Johnem Valentine Carruthersem i został poprzedzony singlem "This Wheel's on Fire".

Historia powstawania materiału

Tytuł płyty, Through the Looking Glass, nawiązywał do książki Lewisa Carrolla o tym samym tytule. Zespół inspirował się twórczością pisarza już przy okazji nadawania nazwy swojej wytwórni "Wonderland", wywodzącej się od Alice's Adventures in Wonderland (pol. Alicja w Krainie Czarów)[1]. Płyta była również odą do wydawnictwa Pin UpsDavida Bowiego, albumu z coverami nagranego na początku lat siedemdziesiątych. Po ponad roku pracy nad Tinderbox z 1986 roku, Bansheesowie zapragnęli spontaniczności i szybko wrócili do studia po trasie, by nagrać własny album z własnymi interpretacjami nagrań innych wykonawców. Był to projekt, który rozważali od czasu nagrania wersji "Dear Prudence" Beatlesów w 1983 roku.

Do sesji Looking Glass, które odbyły się we wrześniu i październiku 1986 roku, wybrali materiał pochodzący głównie z pierwszej połowy lat siedemdziesiątych, z epoki poprzedzającej utworzenie zespołu w 1976 roku. Większość utworów pochodziła od artystów, którzy mieli na nich wpływ: Roxy Music, John Cale, Iggy Pop, The Doors i Kraftwerk. Powrócił producent Mike Hedges, który nie współpracował z nimi od 1984 roku. Instrumentarium również było inne. Do tej płyty zatrudnili innych instrumentalistów, w tym sekcję dętą i harfistę. Muzyk Martin McCarrick, który po tym albumie stał się oficjalnym członkiem Banshees, stworzył aranżacje smyczkowe do kilku utworów.

Wersja utworu Iggy'ego Popa "The Passenger" w interpretacji zespołu zawierała dęte aranżacje w wykonaniu Pete'a Thomsa i Luke'a Tunney'a, którzy już wcześniej współpracowali z Siouxsie i Budgiem nad singlem "Right Now" grupy The Creatures.

Odbiór krytyczny i oryginalnych wykonawców

Ralf Hütter z Kraftwerk pochwalił wersję "Hall of Mirrors" i stwierdził: Ogólnie rzecz ujmując, przeróbki naszych nagrań uważamy za docenienie naszej pracy. Wersja "Hall of Mirrors" autorstwa Siouxsie and the Banshees jest niezwykła[2]. Iggy Pop pochwalił ich cover "The Passenger", mówiąc: To jest niezłe. Ona dobrze go wykonuje, a kiedy to robi, wrzuca do utworu małą nutkę, której żałuję, że sam wcześniej nie wymyśliłem. To trochę ulepsza nagranie [...]. Pomysł z sekcją dętą jest niezły[3].

LA Times pochwaliło album w swojej współczesnej recenzji słowami: Te piosenki są znakomicie przerobione, zachowując wystarczająco dużo tego, co było wyjątkowe w oryginałach i dodając nowe, właściwe akcenty[4]. Krytyk Terry Atkinson napisał o ich wersji "Strange Fruit": Tylko ktoś tak zuchwały jak Siouxsie Sioux odważyłby się ponownie nagrać "Strange Fruit" Lewisa Allana, piosenkę tak mocno utożsamianą z Billie Holiday. I tylko ktoś tak poważny i wrażliwy mógłby to tak nagrać. Uroczysta sekcja smyczkowa za wokalem i - co najważniejsze - pomost z noworleańskiego jazzowego marsza pogrzebowego wzmacniają sugestywną interpretację Siouxsie[4]. Atkinson podsumowuje: Takie pomysłowe akcenty przenikają przez ten świetny album[4].

Magazyn Sounds pochwalił interpretację "Trust in Me" jako dość zdumiewającą. Podczas gdy kiedyś chodziło o to, że pyton przygotowywał się do zaduszenia małego chłopca, teraz jest to harfowa kołysanka szalonego, wirującego erotyzmu[5]. Mojo również retrospektywnie pochwalił ich wersję "Strange Fruit", wybierając ją na kompilację z 2007 roku zatytułowaną Music Is Love: 15 Tracks That Changed the World Recovered By....[6].

W retrospektywnej recenzji serwisu AllMusic, Ned Raggett także pochwalił album, mówiąc: Inspirująca gama coverów sięga od charakterystycznych dla epoki glamu ("Sea Breezes" Roxy Music, "Gun" John Cale'a), przez smutny materiał Billie Holiday, "Strange Fruit", aż do jednego z najlepszych tego typu przedsięwzięć w historii (i rok przed projektem Hala WillneraStay Awake), Disneylandowy klasyk o nazwie "Trust in Me", oryginalnie z The Jungle Book[7].

Adnotacje

  1. Siouxsie (25 Grudzień 2015): "Alice is Still in Wonderland [Siouxsie Sioux celebrates Alice's Adventures in Wonderland on the 150th anniversary]". BBC.
  2. Ruffilli, Bruno (22 Sierpień 2003): "Intervista: I Kraftwerk, redeirelettronica: «Partiamo per il Tour de France»". La Stampa. s. 29.
    Cytat: In genere lo consideriamo un apprezzamento per il nostro lavoro. La versione di Siouxsie di "Hall Of Mirrors" è straordinaria, come gli arrangiamenti di Alexander Balanescu per quartetto d'archi. Anche il disco di Señor Coconut ci è piaciuto molto..
  3. "120 Minutes" Iggy Pop interview (fragment o Siouxsie and the Banshees od 08:33). ''MTV'' (Czerwiec 1990).
  4.   123Atkinson, Terry (15 marca 1987): "Siouxsie Looks Back". Los Angeles Times.
  5. Mr Spencer (28 Luty 1987): "Cover Up" Sounds (magazyn).
  6. "Mojo site cover June 2007 issue 163 CD". Mojo.
  7. "Recenzja płyty". AllMusic.

Lista utworów

Tytuł / WykonawcaCzas
3:09
5:02
4:06
5:17
3:52
2:57
5:09
5:06
4:15
4:56

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Siouxsie & the Banshees - Through The Looking Glass1987
CD, Wielka Brytania i Europa
Polydor, Wonderland
831 474-2
Siouxsie & The Banshees - Through The Looking Glass1987
Winyl, LP, Niemcy
Polydor
831 474-1

Opinie

Bansheesowie składają hołd swoim wpływom z fascynującym skutkiem. Najbardziej udane utwory są tymi najbardziej niespodziewanymi: "Strange Fruit" Billie Holiday i "Trust In Me" z The Jungle Book. Uwielbiam również wirujący "This Wheel's On Fire" (oparty na wersji Julie Driscoll; Siouxsie najwyraźniej nie zdawała sobie sprawy, że jest to piosenka Boba Dylana, dopóki jej nie nagrała - gdyż ona nienawidzi Dylana!). Reszta jest solidna, ale nie odbiega zbytnio od oryginałów, choć co się może nie podobać w "Gun" czy "The Passenger", bez względu na to, kto je wykonuje?