The Human League - Crash (Album, 1986): oprawa graficzna przedniej okładki
Hysteria [1984]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Romantic? [1990]
AlbumStudyjny8 września 1986
  • w 1986 roku
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 7 minut czytania

Crash to piąty studyjny album brytyjskiej synth-popowej grupy The Human League, wydany 8 września 1986 roku nakładem wytwórni Virgin oraz A&M Records w Stanach Zjednoczonych. Materiał został zarejestrowany w studiu Flyte Time Studios w Minneapolis i wyprodukowany przez amerykański duet producencki w osobach Jimmy'ego Jam'a i Terry'ego Lewisa, którzy napisali także kilka utworów[1]. Wydawnictwo to zapewniło zespołowi drugi singiel numer jeden w USA, "Human", który ukazał się w tym samym roku. Sam zaś album uplasował się tam na pozycji #24, a w Wielkiej Brytanii, gdzie uzyskał również status złotej płyty, dotarł do #7 miejsca.

Historia powstawania

Po dwóch latach spędzonych na nagrywaniu czwartego albumu Hysteria, który odniósł jedynie umiarkowany sukces komercyjny, zespół miał trudności ze stworzeniem kolejnego materiału. Do 1985 roku z grupy odszedł muzyk / autor piosenek Jo Callis. Wytwórnia Virgin Records, zaniepokojona brakiem postępu u jednego ze swoich wiodących zespołów, wezwała szefów projektu na spotkanie, na którym poszukiwano rozwiązania. Ponieważ problem doszukano się w produkcji, zasugerowano, by zespół przyjął ofertę współpracy z duetem produkcyjnym z Minneapolis - z Jimmym Jamem i Terrym Lewises[1]. Jam i Lewis napisali i wyprodukowali materiał S.O.S. Band, Cherrelle oraz Alexandra O'Neala, i właśnie zakończyli pracę nad przełomowym albumem Janet JacksonControl[1]. Zainteresowanie The Human League rozwinęło się po sukcesie ich amerykańskich wydawnictw. Producenci szukali również możliwości wejścia do głównego nurtu popu i uznali The Human League za doskonałą okazję[1].

Konflikty

W lutym 1986 roku The Human League polecieli do Minneapolis, aby pracować w Flyte Time Studios z Jamem i Lewisem[1]. Po początkowym entuzjazmie po obu stronach, stosunki zaczęły się pogarszać. Jam and Lewis mieli całkowitą kontrolę nad albumem i nalegali, by ich własne utwory miały pierwszeństwo przed materiałem zespołu. Jam and Lewis byli również nietolerancyjni wobec swobodnych metod pracy zespołu i braku ich muzycznych zdolności technicznych.

Po czterech miesiącach spędzonych w Minneapolis odsunięty Oakey wycofał zespół z dalszego nagrywania i wrócił do Sheffield, zostawiając Jam'a i Lewis'a, by dokończyć płytę przy pomocy muzyków sesyjnych. Oakey powiedział później:

Lubimy mieć kontrolę w studio. Nie lubimy oddawać tego producentowi. Dlatego też mieliśmy wielką, ostatnią kłótnię i postanowiliśmy po prostu wrócić do domu i zostawić ich, żeby to dokończyli. Doszliśmy do tego, kto ma władzę, a w tym przypadku... To byli ludzie stojący za konsoletą mikserską, więc mieli całkowitą kontrolę.

Klawiszowcy Philip Adrian Wright i Ian Burden również zostali odsunięci na bok przez Jama i Lewisa. Wright nie otrząsnął się z tego upokorzenia i natychmiast opuścił zespół po powrocie do Wielkiej Brytanii. Burden ostatecznie zrobił to także w 1987 roku.

Tytuł albumu

Nazwa albumu została zaczerpnięta od sytuacji podczas przebywania zespołu w studio w trakcie nagrywania materiału. Oakey tak ją opisał:

Nazwa pochodzi od talerza perkusyjnego crash, bo to znowu dyskotekowy album z mnóstwem dźwięków talerzy. Któregoś dnia ktoś powiedział: "Jakiego rodzaju talerze chcesz, ride czy crash?", a my pomyśleliśmy: "Co za wspaniały tytuł!".
Przemyślenia po latach

Oakey, z perspektywy czasu, stwierdza, że to właśnie ten album i jego niespodziewany sukces uratował karierę zespołu i jest jednym z głównych powodów, dla których nagrywa on do dziś. Jednak w 1995 roku dodał także, że jest niezadowolony z albumu: Płyta Jama i Lewisa [Crash] to bycie marionetką przez cztery miesiące. Interesujące było wybrać się z przemysłowej północy Anglii i znaleźć się w Minneapolis. Wspaniałe doświadczenie, ale to po prostu nie był nasz album[2].

Jednak w 2015 roku producent Jimmy Jam wspomniał, że głównym źródłem napięć między The Human League a nimi była w dużej mierze kwestia wokalu w tle. Jam myślał, że Sulley i Catherall są dobrymi wokalistami, ale chciał wykorzystać je w partiach mówionych na singlu "Human"[1]. Jam i Lewis przyprowadzili swoją sesyjną wokalistkę Lisę Keith, która wraz z Lewisem wykonała wokal w tle. Wywołało to rozdźwięk między producentami a zespołem, który zapoczątkowała Catherall, omawiając tę kwestię z Oakeyem w czasie nagrywania Crash[1]. Artystce nie spodobał się pomysł umieszczenia na płycie kolejnego kobiecego głosu, podczas gdy Jam i Lewis uważali, że wokal Keith jest uzupełnieniem utworów. Jam wyjaśnił:

Następnego dnia dotarliśmy do studia. Phil widział jedną z dziewczyn w grupie o imieniu Joanne. I to ona podnosiła wrzawę z powodu tej drugiej dziewczyny, która była w tej piosence. Phil wszedł i powiedział nam, Muszę powiedzieć. Nie podoba mi się, że inna dziewczyna jest na naszej płycie. Powiedzieliśmy, Co?. Powtórzył, Muszę powiedzieć. Nie podoba mi się pomysł, że inna dziewczyna jest na naszej płycie. Powiedzieliśmy, Oh. Rozumiemy to. Po prostu musiałeś to powiedzieć. Rozumiemy to. Doskonale. Zadzwoniliśmy do wytwórni i powiedzieliśmy im, Mamy wasz pierwszy singiel albo utwór spoza albumu. A wy musicie się dowiedzieć, jak sobie z tym poradzić. Powiedziałem Jordanowi Harrisowi, który był wtedy A&R Virgin/A&M Records, że Uważamy, że piosenka jest idealna, taka jaka jest. Nie chcemy niczego zmieniać w tej kwestii. A przy okazji, piosenki, które napisaliśmy, zamierzamy skończyć tak, jak chcemy. Tak właśnie powinno być. Piosenki, które sami napisali, mogą je skończyć, jak chcą, ale nasze piosenki skończymy tak, jak my chcemy. I ten odpowiedział: To brzmi uczciwie. To ma całkowity sens. Powiedziałem, Więc nie zdejmiemy dziewczyny z "Human", bo uważamy, że piosenka brzmi idealnie.
Okładka

Nieostre zdjęcie na okładce zostało wykorzystane do ukrycia faktu, że zostało wykonane w bardzo krótkim czasie, aby dotrzymać terminu wydruku, co było spowodowane katastrofą planowanej oryginalnej sesji zdjęciowej. Oakey pierwotnie chciał wrócić do stylu okładki Dare. Przekonał Virgin Records do sfinansowania studyjnej sesji zdjęciowej zespołu z paryskim fotografem Guyem Bourdinem. Zespół wyleciał do Paryża na dwudniowe sesje zdjęciowe. Jednak po przybyciu do studia Bourdina okazało się, że interesuje się on jedynie fotografowaniem dwóch wokalistek Susan Ann Sulley i Joanne Catherall. Sprawy nabrały złego obrotu, kiedy Bourdin kazał Sulley stanąć na rękach w mini spódniczce, pozę, którą dziewczyna uważała za nieodpowiednią. Po tym jak zwróciła mu uwagę, powstał konflikt i fotograf odmówił współpracy z zespołem, bez zwrotu kosztów z sesji. Oakey skomentował później, że spędziliśmy tam dwa dni, ustawienie jednego zdjęcia zajęło dziewięć godzin i nie śmiem ci mówić, ile pieniędzy wydaliśmy[3].

Notowania

Po wydaniu album Crash szybko stał się on nieoczekiwanym sukcesem. Jedna z kompozycji Jama i Lewisa, "Human", została wydana jako pierwszy singiel albumu i stała się drugim numerem jeden Human League na amerykańskim Billboardzie Hot 100 i pierwszym brytyjskim hitem od ponad trzech lat (#8). Kolejne single "I Need Your Loving" oraz wydane w 1988 roku tylko w Wielkiej Brytanii "Love Is All That Matters" odniosły mniejszy sukces, nie osiągając na Wyspach pozycji w Top 40. Sam album znalazł się na #7 miejscu UK Albums Chart (gdzie uzyskał status Złotej Płyty za sprzedaż ponad 100.000 egzemplarzy) i na #24 Billboard 200.

Odbiór krytyczny

Ken Tucker z The Philadelphia Inquirer przyznał płycie dwie gwiazdki na cztery, stwierdzając, że współpraca grup z Jimmym Jamem i Terrym Leiwsem powinna być ekscytująca, ale zamiast tego jest po prostu przyjemna, ponieważ melodie są delikatne, a wokal słaby[4].

William Ruhlmann z serwisu AllMusic ocenił album na 3 z 5 możliwych gwiazdek i napisał: The Human League zwrócił się do amerykańskich producentów R&B Jimmy'ego Jam'a i Terry'ego Lewisa w ślad za ich sukcesem z Control Janet Jackson, a kombinacja ta przyniosła grupie drugi hit numer jeden z kompozycją Jama-Lewisa "Human", która nawiązała do wcześniejszego "Don't You Want Me", choć w łagodniejszym tonie. Drugi singiel albumu, w stylu Control "I Need Your Loving", również był ich utworem (podobnie jak trzeci singiel wydany tylko w Wielkiej Brytanii, "Love Is All That Matters"), ale większość albumu składała się z utworów napisanych przez grupę z atrakcyjnym podkładem, który utrzymał ich taneczną atrakcyjność, unikając jednocześnie przesadnie syntezatorowego brzmienia poprzednich albumów. To sprawiło, że Crash poprawił się w stosunku do słabszego Hysteria, ale nadal nie jest na równi z Dare.[5]

Adnotacje

  1.   1234567Williams, Chris: "Jimmy Jam and Terry Lewis have become synonymous with recording excellence". Magazyn Wax Poetics.
  2. Humberstone, Nigel (Kwiecień 1995): "Phil Oakey: The Human League". Sound on Sound.
  3. "DYNASTY!". Q (luty 1987).
  4. Tucker, Ken (26 września 1986): "THE HUMAN LEAGUE Crash (A&M)" The Philadelphia Inquirer. s. 28.
  5. Ruhlmann, William: "Crash - The Human League | Songs, Reviews, Credits | AllMusic". AllMusic.

Zobacz również

The Human League - Reproduction
Reproduction
Album, 1979
  1 za 29.00 zł  Kup teraz
The Human League - The Best Of The Human League
The Best Of The Human League
Kompilacja, 1997
  1 za 19.00 zł  Kup teraz
The Human League - Octopus
Octopus
Album, 1995
  2 od 9.00 zł  Kup teraz

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
The Human League - Crash1986
CD, Wielka Brytania
Virgin
CDV2391
The Human League - Crash1986
Winyl, LP, Gatefold, Europa
Virgin
207 589, 207 589-630

Opinie

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikat
  Kanada50,000  Złota płyta
  Wielka Brytania100,000  Złota płyta