The Sisters Of Mercy - Floodland (Album, 1987): oprawa graficzna przedniej okładki
First And Last And Always [1985]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Vision Thing [1990]
AlbumStudyjny16 listopada 1987
  • w 1987 roku
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 18 minut czytania

Floodland jest drugim studyjnym albumem angielskiego zespołu gotycko-rockowego The Sisters of Mercy. Został wydany 16 listopada 1987 roku za pośrednictwem wytwórni Merciful Release i dystrybuowany na większości terytoriów przez WEA (Warner Music Group). W Stanach Zjednoczonych ukazał się natomiast nakładem Elektra Records. Po wydaniu debiutanckiego studyjnego albumu zespołu, First and Last and Always (1985), członkowie Craig Adams i Wayne Hussey odeszli tworząc formację The Mission, powodując tym samym rozwiązanie Sisters of Mercy. W rezultacie frontman zespołu Andrew Eldritch stworzył boczny projekt znany jako The Sisterhood, nagrywając z nimi nowy materiał. Po tym jak pierwszy album projektu został ogólnie przyjęty negatywnie, powrócił do nagrywania w ramach Sisters of Mercy i zatrudnił basistkę Sisterhood Patricię Morrison do stworzenia nowego albumu.

Eldritch napisał piosenki do Floodland w Hamburgu. Duża ilość wody w mieście wpłynęła na jego tytuł, jak również na powracający liryczny temat wody. Następnie zaprosił Larry'ego Alexandra do wyprodukowania z nim płyty, a Jima Steinmana do produkcji piosenek "Dominion / Mother Russia" i "This Corrosion". Sesje nagraniowe rozpoczęły się w Power Station Studios w Nowym Jorku w styczniu 1987 roku i trwały przez całą pierwszą połowę roku w Strawberry Studios w Stockport i The Wool Hall w Bath. Eldritch wystąpił jako wokalista, zagrał na wszystkich instrumentach i programował maszynę perkusyjną zespołu, "Doktora Avalanche".

Maszyna perkusyjna pełniła rolę bębniarza, a Morrison w ogóle nie przyczyniła się do powstania albumu, mimo że była członkiem formacji. W przeciwieństwie do First and Last and Always, Floodland został stworzony w mniej konwencjonalny sposób, będąc zaprogramowany na komputerach za pomocą sekwencerów. Muzyka zawiera w sobie gatunki rocka gotyckiego i darkwave, a liryczne treści ukazują Eldritcha jako obserwatora powoli pogarszającego się świata. Niektóre z wydarzeń, które zainspirowały część kompozycji, to między innymi katastrofa w Czarnobylu, Zimna Wojna i wcześniejsze rozpadanie się zespołu.

Single "This Corrosion", "Dominion" i "Lucretia My Reflection" zostały wydane w celu promocji albumu. "This Corrosion" dotarł do #7 miejsca na brytyjskiej liście przebojów UK Singles Chart, natomiast "Dominion" i "Lucretia My Reflection" odpowiednio do #13 i #20. Pomimo początkowo mieszanych recenzji krytyków muzycznych, Floodland otrzymał z mocą wsteczną pochwały i został uznany przez kilku recenzentów za przełomowe wydawnictwo z gatunku rocka gotyckiego. Album zadebiutował na zestawieniu UK Albums Chart na pozycji #9, a następnie uzyskał status złotej płyty nadany przez BPI za sprzedaż 100.000 egzemplarzy. Zanotował także obecność w Top 40 list przebojów w innych europejskich krajach, w tym Szwajcarii.

Tło historyczne

Po wydaniu debiutanckiego studyjnego albumu Sisters of Mercy First and Last and Always w marcu 1985 roku, frontman Andrew Eldritch zamierzał nagrać cover ABBY jako singiel i próbował zatrudnić Jima Steinmana jako producenta[1]. Eldritch pierwotnie skontaktował się z nim, gdy piosenka ABBY "Gimme Gimme Gimme" z 1979 roku znalazła się na setliście zespołu. Steinman był zainteresowany produkcją nowej wersji, ale był wtedy zbyt zajęty. Wkrótce potem zespół rozpadł się[2], a doszło do tego podczas przygotowywania przez nich drugiego studyjnego albumu w październiku 1985 roku, który miał nosić tytuł Left on Mission and Revenge[3]. Eldritch, który nadal zamierzał nagrać płytę, ale jako solista zaprosił w tym samym miesiącu basistkę Patricię Morrison, która wraz ze swoim zespołem Fur Bible, wspierała formację Siouxsie and the Banshees na trasie koncertowej po Wielkiej Brytanii[4].

Prasa muzyczna doniosła o rozpadzie zespołu 2 listopada 1985 roku, ogłaszając, że the Sisters of Mercy zredukowany został do wokalisty Andrew Eldritcha i jego wiernej maszyny perkusyjnej [Doktor Avalanche] w tym tygodniu po tym jak gitarzysta Wayne Hussey i basista Craig Adams opuścili zespół. Mimo, że to pokrzyżowało plany nagraniowe na nowy album w tym miesiącu, Andrew zamierza teraz nagrać ten sam album w Nowym Roku i może wykorzystać Wayne'a jako gitarzystę sesyjnego. [...] Andrew skontaktował się również z byłą basistką Gun Club Patricią Morrison - obecnie w Fur Bible - aby zagrać na płycie, ale nie wiadomo jeszcze, czy Andrew będzie kontynuował nazwę Sisters of Mercy[5]. Eldritch nie miał zamiaru kontynuować działalności pod tą nazwą zespołu, ponieważ członkowie, którzy odeszli, aby utworzyć Mission, mieli z nim umowę, że nazwa "The Sisters of Mercy" nie będzie używana przez nikogo po rozpadzie[6].

Eldritch wydał 20 stycznia 1986 roku singiel "Giving Ground" w ramach projektu pod nazwą The Sisterhood, w którym wokalistą jest jego przyjaciel, muzyk James Ray. Pod koniec lutego 1986 roku wytwórnia Merciful Release ogłosiła, że nadchodzi nowy album Andrew Eldritcha, który od kilku miesięcy nosi roboczy tytuł Left on Mission and Revenge. Album został ostatecznie zatytułowany Gift, wydany w lipcu 1986 roku, ponownie przez Sisterhood. Został zarejestrowany w Fairview Studios w Willerby, Hull. Eldritch nie śpiewał na albumie z powodów kontraktowych, choć Morrison współpracowała z nim po raz pierwszy, przyczyniając się do powstania mówionego fragmentu utworu "Jihad". Gift został ogólnie przyjęty negatywnie i w związku z tym Eldritch stracił kontrakt wydawniczy z RCA Music Limited[7]. Dwunastocalowa EP-ka Sisterhood zatytułowana "This Corrosion" została zaplanowana do wydania i miała przedstawiać amerykańskiego wokalistę, którego tożsamość miała być utrzymywana w tajemnicy do momentu wydania[8]. EP-ka została nagrana w Fairview Studios z Alanem Vegą, ale nie została wydana, a Eldritch zachował pomysł na późniejszy okres, kiedy ponownie uruchomi Sisters of Mercy[9].

Nagrywanie

Po tym, co zostało nazwane "Sisterhood fiasco" przez Sounds[10], Eldritch zdecydował się kontynuować pod nazwą The Sisters of Mercy, jakby miało to poprawić reputację po poprzedniej porażce[6]. Uważał również, że zmiana nazwy byłaby bezsensowna, ponieważ nadal pisał piosenki w ten sam sposób, co poprzednio[2]. Eldritch, który w 1985 roku przeniósł się najpierw do Bramfeld, a następnie do St. Pauli, zaczął komponować nową płytę podczas pobytu w Hamburgu, pod szyldem wytwórni Warner Elektra Atlantic (WEA). Demówki do albumu zostały nagrane głównie za pomocą syntezatora Casio CZ-101, gitar akustycznych i nowej maszyny perkusyjnej. W tym czasie Eldritch starał się znaleźć automat perkusyjny MIDI po sensownej cenie, który posiadałby mocniejsze brzmienie werbla[11].

Mimo zatrudnienia Morrison do gry na gitarze basowej na płycie, Eldritch później twierdził, że nie przyczyniła się ona do pisania z nim piosenek, mówiąc, że było to praktycznie solowe wydawnictwo. Eldritch insynuował, że cierpiała na blokadę pisarską i nie była w stanie wymyślić zbyt wielu muzycznych rozwiązań, dodając również, że nie mógł nawet zmusić jej, by w pierwszej kolejności zaczęła grać na basie[12]. Potwierdził to w wywiadzie dla Classic Rock z 2012 roku, stwierdzając, że nie poradziła sobie i dlatego nie pojawiła się na Floodland[13]. Kierownik biura Merciful Release, Boyd Steemson, również potwierdził, że wkład Morrison był minimalny[14]. Eldritch zaprzeczył, że jego podejście do pisania piosenek zmieniło się od czasu rozstania zespołu, mówiąc "This Corrosion" brzmi jak "Temple Of Love II", "1959" brzmi jak "Afterhours" part 2. Nie widzę żadnej różnicy, ani żadnej prawdziwej zmiany. Myślę, że po prostu kontynuuję tam, gdzie przerwałem[15]. Wydawnictwo to zostało licencjonowane przez SBK Songs Limited, która obecnie jest częścią EMI Music Publishing.

Punktem wyjścia dla albumu był utwór "This Corrosion", który miał być wyprodukowany przez Steinmana. Eldritch od razu pomyślał o nim, kiedy wpadł na pomysł tej piosenki[15]. Stwierdził, że kiedy próbowaliśmy sprzedać "Corrosion" Steinmanowi, powiedzieliśmy mu, że to było jak punkt kulminacyjny wieczoru dyskotekowego Borgii, a on na to przystał[6]. Eldritch wykorzystał również Steinmana, aby jego wytwórnia przyznała mu odpowiedni budżet na nagrania. Pomyślał, że wytwórnia nie przyzna pieniędzy na chóry, ale od razu by to zrobiła, gdyby Steinman o to poprosił[16]. Według Steemsona, Maxowi Hole'owi, szefowi A&R w WEA, udało się uzyskać dla zespołu budżet w wysokości 50.000 funtów na "This Corrosion"[14].

Nagrywanie "This Corrosion" i "Dominion" / "Mother Russia" rozpoczęło się w styczniu 1987 roku w Nowym Jorku[10]. Steinman i Eldritch korzystali z Power Station Studios w dzielnicy Manhattan, gdzie pracowali z inżynierem Larrym Alexandrem[17]. Przy obu utworach Steinman wykorzystał sześciu wokalistów podkładowych i 40 członków New York Choral Society[18][19]. Eldritch wspominał, że nie był pewien, dlaczego tak wielu wokalistów śpiewa jednocześnie, ale zauważył, że to wydawało się wtedy dobrym pomysłem i ostatecznie się sprawdziło[20]. Steinman skupił się głównie na produkcji śpiewów chóralnych i nie wniósł wiele do faktycznej kompozycji i aranżacji. To spowodowało, że otrzymał tylko częściowy adnotację produkcyjną w "Dominion / Mother Russia"[2].

Reszta Floodland została nagrana w Anglii. Początkowo Eldritch pracował z nieznanym producentem, którego w końcu zwolnił[15]. Zadzwonił do Alexandra podczas pobytu w Nowym Jorku i zatrudnił go jako współproducenta. Obaj pojechali do Anglii, gdzie nagrywali w wielu studiach. Spędzili czas w Strawberry Studios w Stockport, po czym przenieśli się do The Wool Hall w Bath, aby dokończyć nagrania. Miksy na albumie zostały wykonane w AIR Studios w Londynie[17].

Kompozycje
Muzyka

Muzyka Floodland została opisana jako mieszanka rocka gotyckiego i dark wave'u[21]. W przeciwieństwie do poprzedniego albumu Sisters of Mercy, First and Last and Always, który został nagrany w konwencjonalny sposób, Floodland został złożony na komputerze, który używał sekwencerów do pomocy. Eldritch pracował nad nagranymi partiami za pomocą Voyetra Sequencer Plus, podczas gdy Yamaha SPX-90 została użyta jako jednostka efektów, a partie zostały zapisane na komputerze Compaq Portable 286. Na gitarach grał sam Eldritch, z wyjątkiem solówki w utworze "This Corrosion", na której zagrał przyjaciel Steinmana Eddie Martinez[2]. Dźwięki perkusji na albumie zostały zsamplowane z różnych automatów perkusyjnych za pomocą Akai S900. Dźwięk tomów pochodził z Oberheim DMX, który wcześniej został użyty na First and Last and Always. Pozostałe dźwięki perkusji pochodzą z Yamahy RX-5[22]. Utwór "1959" zawiera tylko dźwięk fortepianu, ale został złożony za pomocą sekwencera przez Eldritcha i zagrany bez prawdziwego fortepianu[12].

Teksty

W odniesieniu do tytułu Floodland, Eldritch zdał sobie sprawę, że po napisaniu wszystkich piosenek na album, temat wody pojawiał się wielokrotnie. Przypisał powtarzanie się motywu ilości wody w Hamburgu, gdzie pisał te piosenki[23]. Michael Bonner z Uncut postrzegał Eldritcha jako obsadzenie siebie w roli, w której jest on zmęczonym obserwatorem, cynicznie patrzącym jak on i świat chyli się ku Armageddonowi, dodając, że piosenki są połączone przez obrazy apokalipsy, które balansują na granicy między tym, co osobiste, a tym, co polityczne[24].

Dwuczęściowy utwór otwierający Floodland, "Dominion" / "Mother Russia", został zainspirowany "Ozymandiasem" (1818), sonetem Percy Bysshe Shelleya o tyranie, którego dziedzictwo podboju maleje wraz z upływem czasu, z którego zaczerpnięto jedną linijkę. Bonner zauważył, że piosenka wydaje się być zainspirowana również geopolityką zimnej wojny. Eldritch dodatkowo zainspirował się czasem spędzonym w Europie Środkowej po katastrofie w Czarnobylu w 1986 roku. Uważał, że piosenka jest o prostytucji Europy przez Amerykanów, dodając, że jest to część jego relacji nienawiści z Ameryką. Po prostu miałem pomysł, jak wszyscy oni tulą się do swoich mobilnych domów, podczas gdy Matka Rosja spada na nich z deszczem[24]. "Flood I" i "Flood II" używają słowa "flood" jako metafory seksu. Eldritch uważał, że powódź może być czymś stymulującym, dodając: większość ludzi [...] moczy się tylko w pewnych okolicznościach[25]. Nazwał "Lucretia My Reflection" swoją piosenką "Welcome on board, Patricia", mówiąc, że zawsze myślał o niej jako o osobie typu Lucretia[25]. "1959" to częściowo autobiograficzna piosenka, która bierze swój tytuł od roku urodzenia Eldritcha. Uważał, że piosenka odnosi się do niewinności odziedziczonej w przeciwieństwie do środowiskowej[24].

Punkt centralny albumu, "This Corrosion", powraca do konfliktu pomiędzy Eldritchem a jego byłymi kolegami z zespołu, którzy utworzyli The Mission. Tekst utworu jest parodią tekstów w sposób, w jaki pisał je Hussey, które Eldritch uważał za typowo "oklepane" i "bezsensowne". W rezultacie Eldritch uważał, że większość tekstów powinno się brać w cudzysłów. Byłoby zbyt zagmatwane drukowanie ich wszystkich[25]. Zauważył również, że "This Corrosion" na arkuszu z tekstami jest pisane wielkimi literami w stylu tytułu piosenki, ponieważ "to tytuł czyjejś piosenki", przywołując listę tytułów piosenek, którą Hussey zachował dla siebie. Eldritch twierdził, że Hussey wybierał tytuły, które jego zdaniem były najlepsze i generował z nich teksty piosenek. Dodał: To nie musiało mieć żadnego znaczenia, musiało po prostu dobrze brzmieć[2].

"Driven Like the Snow", podobnie jak "Nine While Nine" z First and Last and Always, jest o byłej dziewczynie Eldritcha, Claire Shearsby, nawet zostało przez niego odnotowane jako "Nine While Nine Part 2". Myślał o tej piosence jako o sposobie na logiczne wyjaśnienie, dlaczego ich związek musiał się rozpaść[25]. Mówiąc o "Never Land", Eldritch skomentował, że wyobraża on sobie całą populację Ziemi zaczynającą podróżować z jakiegoś nieokreślonego punktu w kosmosie w kierunku Ziemi z coraz większą prędkością. Dotarcie do Ziemi zajęłoby wieczność - w tym czasie bylibyście już w miarę uduchowieni - a nawet kiedy dotarlibyście do celu, nie uderzylibyście właściwie o ziemię. Jechałbyś tak szybko, że po prostu przeszedłbyś i wyszedł po drugiej stronie, gdzie jest kolejna wieczność nicości. Próbowałem po prostu napisać piosenkę o tych wrażeniach[25]. Słowa, o których mówił Eldritch, znalazły się na pełnej, 12-minutowej wersji utworu, która pozostała niewydana, dopóki nie znalazła się na reedycji Floodland z 2006 roku[26].

Wydanie i promocja

"This Corrosion" został wybrany jako główny singiel z Floodland, chociaż Eldritch początkowo prosił o "Dominion" w tej roli[16]. Utwór został wydany 18 września 1987 roku przez Merciful Release, filię WEA prowadzoną przez Eldritcha, i ukazał się jako 7-calówka, 12-calówka, CD i kaseta; każda wersja zawierała inny miks utworu. Eldritch pierwotnie chciał, aby na singlu znalazła się wersja długa, jednak wytwórnia zażyczyła sobie wersję edytowaną. Miks wersji LP jest identyczny z tym z wersji 12-calowej, choć wersja ta trwa około 45 sekund dłużej. Wersja kasetowa została zmiksowana przez Steinmana i różni się od innych wersji singlowych[2]. Na stronie B singla znalazł się utwór "Torch", który Eldritch wyprodukował i zagrał na każdym instrumencie. Został on napisany w 1985 roku na skasowany album Left on Mission and Revenge. Na 12-calowym singlu dodano wersję Eldritcha piosenki Sisterhood "Colours" (1985), a WEA przyznała budżet w wysokości ponad 50.000 funtów na teledysk do "This Corrosion"[27]. Teledysk został nakręcony w magazynie w Wapping i wyreżyserowany przez Stuarta Orme'a. Sisters of Mercy chciał kręcić w Kazachstanie w Związku Radzieckim, ale w tym samym czasie rosyjska wytwórnia płytowa Melodiya prowadziła negocjacje z Zachodem w sprawie praw do teledysku, a kręcenie tam filmu spartaczyłoby negocjacje[28].

Floodland został wydany w Wielkiej Brytanii 16 listopada 1987 roku, później otrzymał wydanie w Stanach Zjednoczonych 11 stycznia 1988 roku przez Elektra Records. Album miał jednoczesne wydania na winylu, kasecie i CD. Wydanie kasetowe zawierało B-side do "This Corrosion", "Torch"[29], podczas gdy wydanie CD zawierało zarówno "Torch", jak i "Colours", inny B-side z singli dla "This Corrosion", jako utwory bonusowe[30]. Nazwisko Morrison nie zostało uwzględnione w notatkach Floodland, chociaż została sfotografowana na okładce i pojawiła się pod swoim prawdziwym nazwiskiem Anne Rainone w sekcji "Thanks" na wewnętrznej okładce. Bagatelizowała brak włączenia w wywiadach, mówiąc: jeśli spojrzysz na płyty Sisters, nazwisk tych, co tam grają zazwyczaj tam nie ma. Andrew pisze piosenki, więc nie ma powodu, by ktokolwiek inny się tam pojawiał. Byłam tego świadoma, kiedy album się ukazał, ale nie zdawałam sobie sprawy, że to może zmylić innych ludzi. Jeśli ludzie nie widzieli prasy, którą zrobiliśmy, nie wiedzą, że jestem w zespole[4]. Eldritch nadal uważał Morirson za istotną część Sisters of Mercy, ponieważ przyczyniła się ona w dużym stopniu do wizualnej tożsamości zespołu, pojawiając się w teledyskach wydanych dla Floodland i na okładce albumu[13]. Eldritch nie zdecydował się na trasę koncertową promującą album[31], uważając, że nie jest on stworzony do grania na żywo. Później wspominał, że nie miał zespołu gotowego towarzyszyć mu w trasie, co było prawdziwym powodem, dla którego nie zdecydował się na trasę koncertową i zamiast tego wybrał promocję Floodland wyłącznie poprzez single, teledyski i występy w telewizji[13].

Po wydaniu Floodland w listopadzie, remiks "Dominion" został ogłoszony jako drugi singiel w grudniu 1987 roku i wydany w ostatnim tygodniu lutego 1988 roku[16][24]. Wersja coveru piosenki Hot Chocolate "Emma" (1974) została nagrana w celu wydania jej jako część singla[24]. Pozostałe utwory B-side singla, wykonane z różnych segmentów "Dominion", zostały przygotowane na krótko przed rozpoczęciem zdjęć do teledysku "Dominion"[32]. "Sandstorm" składa się z różnych samplowanych partii saksofonu i klawiszy z "Dominion", zmiksowanych w nastrojowy, krótki utwór instrumentalny, który został wykorzystany w sekcji otwierającej teledysk. "Untitled" to spowolniony fragment instrumentalny z "Dominion". Singiel CD do piosenki zawierał utwór "Ozymandias", który jest "Dominion" zagranym do tyłu. Teledysk do "Dominion" został nakręcony w lutym 1988 roku w jordańskim mieście Petra; był to pierwszy teledysk w historii, który został nakręcony w Jordanii[33]. Po komercyjnym sukcesie "This Corrosion", WEA ponownie przyznało budżet w wysokości 50.000 funtów i zatrudniło reżysera Davida Hogana, który nakręcił teledysk w dwa dni po czterech i pół miesiącach przygotowań[27]. Eldritch nazwał teledysk "Lawrence of Arabia część druga"[34].

Trzeci i ostatni singiel z albumu, remiks "Lucretia My Reflection", został wydany 27 maja 1988 roku[35]. Stroną B singla był "Long Train"[35]. Tytuł nawiązuje do tekstu z "Lucretia My Reflection". Towarzyszący singlowi teledysk został nakręcony przez reżysera Petera Sinclaira w miejscach w Indiach, w tym w przędzalni bawełny w Bombaju[33][36]. Eldritch rozważał również wydanie utworu "1959" jako singla i ostatecznie ukazał się on później jako singiel promocyjny, który miał być przeznaczony do słuchania w radiu. Piosenka otrzymała również teledysk, który został nakręcony w Indiach[10].

Odbiór krytyczny

Floodland spotkał się z mieszanymi recenzjami krytyków muzycznych. Mark Coleman z Rolling Stone uważał, że album był krokiem w tył w stosunku do poprzedniego materiału Sisters of Mercy. Opisał go jako Meat Loaf dołączający do The Cure w remake'u BerlinLou Reeda, dodając, że album jest przezabawny, na pewno, ale zawsze przynajmniej nadający się do słuchania. Coleman pochwalił jednak "This Corrosion", nazywając go porywającym do tupania singlem[37]. W The Village Voice, Robert Christgau porównał negatywnie "stany depresji" zespołu do innej gotyckiej formacji Fields of the Nephilim, choć mniej głupie, jak również zrekompensowane z "disco" i "odpowiednimi nutami"[38].

Floodland otrzymał jednak od tego czasu retrospektywne pochwały od krytyków muzycznych. Pisząc dla AllMusic, Chris True określił album jako "kamień milowy", komplementując jego "bujną produkcję" i liryczne obrazy, które są zarówno przerażające, jak i chwalebne. Dodał, że zespół tworzy czarny pejzaż dźwiękowy, który jest majestatyczny i rozległy z "Dominion" / "Mother Russia" i że wolniejsze utwory, takie jak "Flood" i "1959", są jednymi z najlepszych eterycznych dźwięków, jakie muzyka gotycka ma do zaoferowania, a wręcz królewski "This Corrosion" jest jednym z najlepszych utworów tego gatunku[39]. ManosG, członek serwisu Sputnikmusic, napisał, że Floodland może nie jest tak mroczny, wpływowy czy skupiony jak debiut zespołu, ale nadal jest doskonałym albumem z niesamowitym wokalem Andrew [Eldritcha]. Nazwał on również "Lucretia My Reflection" jedną z najlepszych piosenek w dyskografii Sisters of Mercy, chwaląc jednocześnie "Dominion / Mother Russia", "1959", "This Corrosion" i "Flood II"[21]. Floodland został później uznany za niezbędny album rocka gotyckiego przez Classic Rock[40], Consequence of Sound[41], Spectrum Culture[42], LA Weekly[43] i Treble[44].

Odbiór komercyjny

Floodland osiągnął pozycję #9 na UK Albums Chart. Same zamówienia przedpremierowe zapewniły albumowi srebrny status w dniu premiery, a 11 marca 1988 roku otrzymał on złoty certyfikat w Wielkiej Brytanii od brytyjskiego przemysłu muzycznego (BPI) za sprzedaż 100.000 egzemplarzy. Według Eldritcha, Floodland zwrócił wysokie koszty produkcji w 1989 roku[45]. W Niemczech, które według Eldritcha były drugim co do wielkości rynkiem zbytu zespołu po Wielkiej Brytanii[45], album wszedł na tamtejsze zestawienie Top 100 albums 14 grudnia 1987 roku na miejscu #32, pozostając na liście przez 20 tygodni. W 1993 roku Floodland otrzymał status złotej płyty w Niemczech od Bundesverband Musikindustrie (BVMI) za sprzedaż 250.000 sztuk. W Stanach Zjednoczonych album zadebiutował na #174 miejscu listy Billboard 200 w tygodniu 6 lutego 1988 roku. Po sześciu tygodniach spędzonych na liście przebojów, w tygodniu 12 marca 1988 roku osiągnął swoją szczytową #101 pozycję.

Adnotacje

  1. "Schnell und vergänglich", Spex, Sierpień 1985, s. 5
  2.   123456Ruff, Michael, "Prinz der Feuchtgebiete", Spex, Styczeń 1988
  3. Wywiad z Andrew Eldritchem w ramach serii Sky Trax telewizji Sky1, rok 1987.
  4.   12Sutherland, Steve (4 czerwca1988). "Sister Midnight", Melody Maker, s. 14
  5. Sounds, 2 Listopada 1985, s. 3
  6.   123Sutherland, Steve (5 Września 1987). "His Master's Voice", Melody Maker
  7. "Sisters – About Gift". The Sisters of Mercy (official website).
  8. Spencer, Neil; Strickland, Martyn (22 kwietnia 1986). "The Eldritch Story", Sounds
  9. Wywiad z Rayem, Glasperlenspiel 06, Czerwiec 2003, s. 6
  10.   123Scanlon, Mary; Scanlon, Ann (19 Grudnia 1987). "Bridge over Troubled Water", Sounds, s. 10
  11. "Sisters Tech – Doktor Avalanche". The Sisters of Mercy (official website).
  12.   12Riemann, Hannsjörg (17 września 1992). "Andrew Eldritch", Magazyn Bravo, s. 28
  13.   123Elliott, Paul (13 Listopad 2016): "Cats, Goths & The Sisters Of Mercy: An Audience With Andrew Eldritch". Classic Rock.
  14.   12McIntyre, Ken (Lipiec 2007). "The Sisterhood", Classic Rock, s. 61
  15.   123Niechziol, Sven (Luty 1988). "Flucht aus der Gruft", ME/Sounds
  16.   123"Floodland" (Notatki z wydania) [Okładka winyla]. Merciful Release #MR441L (1987). 1987.
  17.   12Crane, Larry (Maj–Czerwiec 2013): "Larry Alexander (bonus): Diana Ross, Devo, Springsteen, Steely Dan". Tape Op.
  18. "Frequently Asked Questions". The Sisters of Mercy (official website).
  19. "Past Concerts". New York Choral Society (official website).
  20. Wywiad z Andrew Eldritchem w programie telewizyjnym Bingo kanału BRT, 26 Lutego 1988
  21.   12g, manos (9 Maj 2014): "Review: CD The Sisters of Mercy – Floodland Album". Sputnikmusic.
  22. "Sisters Tech – Doktor". The Sisters of Mercy (official website).
  23. Scanlon, Sounds, Grudzień 1987, s. 9
  24.   12345Bonner, Michael (Wrzesień 2006), Uncut
  25.   12345Mico, Ted (14 Listopada 1987). "After the Flood", Melody Maker
  26. "Floodland" (Notatki z wydania) [CD]. Merciful Release; Rhino Records #5101-17580-2 (2006). 2006.
  27.   12ME/Sounds, Maj 1988
  28. "Patricia Morrison interview". Patricia Morrison (official website) (22 Styczeń 2005).
  29. "Floodland" (Notatki z wydania) [kaseta]. Merciful Release #MR441C (1987). 1987.
  30. "Floodland" (Notatki z wydania) [książeczka CD]. Merciful Release #242246-2 (1987). 1987.
  31. McIntyre, Ken (Lipiec 2007). "The Sisterhood", Classic Rock, s. 61–62
  32. Tilton, Lisa (20 Lutego 1988). "Relax Don't Do It...", Record Mirror
  33.   12Morrison, Patricia (1988): "Patricia Morrison – Sisters of Mercy". Videowave Music.
  34. Eldritch, Andrew; Morrison, Patricia (22 Luty 1988): "Sisters of Mercy interview". Supersonic Super Channel.
  35.   12""Lucretia My Reflection" / "Long Train"" (Notatki z wydania) [wkładka promocyjna]. Warner Music Group #247 889-7; LC 4281 (1988). 1988.
  36. Thompson, Dave (2002). The Dark Reign of Gothic Rock. Helter Skelter Publishing. s. 187. ISBN: 978-1900924481.
  37. Coleman, Mark (19 maja 1988): "Rolling Stone : Floodland : Review" Rolling Stone (526).
  38. Christgau, Robert (29 listopada 1988): "Christgau's Consumer Guide: Turkey Shoot". The Village Voice.
  39. True, Chris: "Floodland - The Sisters of Mercy | Songs, Reviews, Credits | AllMusic". AllMusic.
  40. Rowley, Scott (13 Lipiec 2016): "The Top 10 Essential Goth Albums". Classic Rock.
  41. Lopez, Samantha (8 Październik 2019): "10 Goth-Rock Albums Every Music Fan Should Own". Consequence of Sound.
  42. Justice, Cedric (21 Marzec 2013): "13 Best Goth Albums of All Time". Spectrum Culture.
  43. Ohanesian, Liz (15 Luty 2016): "10 Classic Goth Albums for People Who Don't Know Shit About Goth Music". LA Weekly.
  44. Terich, Jeff (27 Październik 2010): "10 Essential Gothic Rock Albums". Treble.
  45.   12Dickson, Dave (Czerwiec 1991). "On Eldritch Boulevard", Heartland, s. 46

Zobacz również

The Sisters of Mercy - Some Girls Wander by Mistake
Some Girls Wander by Mistake
Kompilacja, 1992
  1 za 25.00 zł  Kup teraz

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
The Sisters Of Mercy - Floodland1987
Winyl, LP, Wielka Brytania i Europa
Merciful Release
MR441L, 242 232-1, 242232-1
The Sisters of Mercy - Floodland
CD, Europa
Merciful Release, EastWest
2292-42246-2

Opinie

Przełomowe wydawnictwo w świecie gotyku, album o ikonicznym statusie, który stał się ucieleśnieniem gatunku, mroczny, pretensjonalny i bombastyczny. To praktycznie jedyny album w tej stylizacji, który zdobył uznanie krytyki i komercyjny sukces, przekształcając Eldritcha w prawdziwego giganta muzyki indie.

W wielu utworach panuje przytłaczające poczucie pompatyczności i wyniosłości i nie trudno zrozumieć dlaczego zatrudniony został Jim Steinman do produkcji "Lucretia" i "Dominion". Jest mistrzem w tworzeniu atmosfery wspaniałości, eposu i wykreował tutaj jedne z najlepszych swych dzieł. Po prostu pod tym całym przepychem i rozmachem nie ma zbyt wielu prawdziwych emocji. "1959" wyróżnia się jako jedyna piosenka, która ma jakikolwiek ogólny efekt emocjonalny i jest najprostszą, ładną, niedopowiedzianą balladą fortepianową. Oczywiście, wokale są tak niedorzeczne, jak zawsze, ale tutaj Eldritch pozwala, aby jego tony były warczące i łamliwe, jak to miało miejsce na początku kariery. Wystarczy porównać to z "Neverland", albo z jednym z "Floodów", gdzie Eldritch śpiewa bezbłędnie.

Artysta ma głęboki rezonans wokalny, jak mało kto w rockowym gatunku, a mimo to udaje mu się zachować melodyjność. Teksty, które wydają się być momentami głębokie, są dziwnie napięte, gdy rozpatruje się je poza kontekstem piosenek, jakby miały wywołać uczucie, a nie opowiedzieć historię.

Nie ma wątpliwości, że Floodland został nagrany w latach osiemdziesiątych, gdyż perkusja jest apokaliptyczna, a bas wprawia w wibracje, ale w przeciwieństwie do innych płyt z tego gatunku, Siostry do dziś brzmią znakomicie. Epicki "Dominion/Mother Russia" i "This Corrosion" wciąż porywają wyobraźnię, a chór w tym ostatnim jest mistrzowski. To co najlepsze we Floodland to przede wszystkim szczegóły: bas w "Lucretia My Reflection" jest zabójczy, a fortepian w "1959" zniewalająco piękny.

Certyfikaty i sprzedaż

Kraj / RegionSprzedażCertyfikat
  Niemcy250,000  Złota płyta
  Wielka Brytania100,000  Złota płyta