Depeche Mode - Blasphemous Rumours / Somebody (Singiel, 1984): oprawa graficzna przedniej okładki
Master And Servant [1984]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
Shake The Disease [1985]
SingielStudyjny29 października 1984
  • - Music Works (Londyn, Wielka Brytania)
  • - The Empire Theatre
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 7 minut czytania

"Blasphemous Rumours"/"Somebody" to dwunasty brytyjski singiel angielskiej grupy muzyki elektronicznej Depeche Mode i pierwszy z podwójną stroną A. Został nagrany w czerwcu 1984 roku w studiu MusicWorks w Londynie oraz Hansa Studios w Berlinie w Niemczech, a wydany 29 października[1][2] przez wytwórnię Mute Records jako trzeci singiel pochodzący z ich albumu Some Great Reward. Oba utwory skomponował Martin L. Gore, a "Somebody" jest pierwszym singlem z nim jako głównym wokalistą, jednym z trzech do tej pory (pozostałe to "A Question Of Lust" i "Home"). "Blasphemous Rumours" była natomiast kompozycją, która wywołała wiele oburzenia w kręgach religijnych ze względu na tekst, a mimo to piosenka stała się wielkim hitem Depeche Mode. Producentami nagrania byli Daniel Miller oraz Gareth Jones.

Kompozycje

"Blasphemous Rumours" był wówczas jednym z najbardziej kontrowersyjnych utworów w dorobku Depeche Mode, podsycając tylko skandal, który już wcześniej wywołał album. Wydanie go jako singla po "Master and Servant" było niebezpiecznym zagraniem, celowo mającym wywołać irytację i cenzurę stacji radiowych. W rzeczywistości, istnieje anegdota, że cenzor urzędujący w Anglii wyjechał na wakacje, kiedy singiel został wysłany do emisji, a zastępca zatwierdził go.

Nieżyjący już krytyk Johnny Waller, piszący w brytyjskim magazynie muzycznym Sounds, ogłosił Depeche Mode najbardziej wywrotową grupą popową działającą w tamtym czasie na tym polu, a to właśnie ta piosenka go do tego skłoniła. Od czasu, gdy Sex Pistols rzekomo oczerniali królową, żaden singiel nie wywołał w Wielkiej Brytanii tak bezbożnej wrzawy, ponieważ Depeche Mode zakwestionowali nie tylko intencje Boga, ale także całą koncepcję wiary. Jeszcze zanim grupa ogłosiła, że utwór, zamykający album Some Great Reward, ma być ich kolejnym singlem, prasa tabloidowa wpadła w furię, a nagłówki gazet już krzyczały, że "Blasphemous Rumours" ma być zakazane. W rzeczy samej, sam Kościół wplątał się w tę zawieruchę, kiedy ksiądz z rodzinnego miasta Depeche Mode - Basildon - zganił zespół za sugerowanie, że Bóg ma chore poczucie humoru.

Utwór rozpoczynają efekty syntezatorowe w bardzo dramatycznej kompozycji, ciężkie perkusyjne uderzenia, które były akustycznymi, dziwnymi dźwiękami, skomponowanymi przez coś, co brzmi jak instrumentarium dęte, choć w rzeczywistości jest również syntetyczne. Tekst ma natomiast charakter żałobny, w którym rozczarowanie religią zostaje skrytykowane poprzez odtworzenie historii z gazet o kilku martwych nastolatkach.

Co ciekawe geneza piosenki była przedmiotem gorzkiego sporu. Fanklub Depeche twierdził, że utwór został zainspirowany samobójstwem członka rodziny Martina Gore'a. W innym wywiadzie Dave Gahan mówił jednak o przeczytaniu dwóch niepowiązanych ze sobą doniesień prasowych, których prawdziwe wydarzenia rozwinęły się lirycznie w utworze. A gdzie indziej, zarówno Gahan jak i Gore oddzielnie opowiadali o swoich niepokojach związanych z niedzielnymi listami modlitw chorych parafian, które są wspólne dla każdego nabożeństwa kościelnego - i które wydają się nieuchronnie następować po śmierci parafianina na szczycie listy.

Tekst utworu opisuje 16-letnią dziewczynę, która próbuje popełnić samobójstwo, ale jej się nie udaje. Przeżywa religijne odrodzenie, ale potem Potrącona przez samochód / Skończyła / Na maszynie podtrzymującej życie (z tekstu). Najbardziej śmiały jest refren, ironicznie jedyna sekcja rytmiczna piosenki, która wybrzmiewa w dwóch głosach: Nie chcę wszczynać żadnych bluźnierczych plotek / Ale myślę, że Bóg ma chore poczucie humoru / I kiedy umrę, spodziewam się, że spotkam go śmiejącego się, co jasno ilustruje, dlaczego zaszokowała konserwatywne sektory. Podobnie jak inne utwory na Some Great Reward, piosenka wykorzystuje gęste brzmienie z obszerną samplowaną perkusją. Stała się ona wówczas najbardziej post-punkowym dziełem grupy, z jej uderzającym tekstem i żałobną melodią. Był to właściwie pierwszy utwór Depeche Mode o gotyckim zabarwieniu.

Kiedy Depeche Mode ogłosili, że planują wydać "Blasphemous Rumours" jako singiel, naciski ze strony społeczności religijnej spowodowały, że w konsekwencji zespół zdecydował się na kompromis i wydał singiel jako podwójną stronę A z "Somebody"[3]. Utwór "Somebody" to natomiast melancholijna ballada utrzymana w czysto minimalistycznym tonie, gdyż do muzyki użyto wyłącznie fortepianu. Choć wydawać by się mogło, że jest to utwór nierynkowy, zdołał stać się hitem Depeche Mode ze swoim smutnym tekstem o prawdziwej, upragnionej miłości, zachowując przy tym bardzo osobliwą anegdotę, gdyż Martin Gore uchwycił jego istotę nagrywając go nago w studiu[4].

Teledysk
Blasphemous Rumours
Blasphemous Rumours

Oba teledyski zostały wyreżyserowane przez Clive'a Richardsona. Ten do "Blasphemous Rumours" jest zrealizowany w formie zwykłego wideo, choć w jego przypadku większość materiału pochodzi z występu na żywo, głównie ukazując wykonanie charakterystycznej perkusji, która jest w nim obecna, choć wszystkie ujęcia są celowo mocno przesłonięte. Tworzenie klipów promocyjnych Depeche Mode z wykorzystaniem nagrań z koncertów zostało powtórzone na późniejszych płytach, takich jak "A Question Of Lust" z 1986 roku, "World in My Eyes" z 1990 roku i "John the Revelator" z 2005 roku.

Somebody
Somebody

Teledysk do "Somebody" jest prawie tak samo uproszczony jak sam utwór, z obrazami muzyków błąkających się w smutnych postawach po skąpym angielskim krajobrazie i pokazujący Martina Gore'a śpiewającego w zaciemnionym pokoju, z Alanem Wilderem przy pianinie, który towarzyszy mu muzycznie. Oba teledyski znalazły się na kompilacjach Some Great Videos z 1985 roku i Video Singles Collection z 2016 roku, co było pierwszym pojawieniem się obu w formacie cyfrowym na oficjalnym wydawnictwie zespołu.

Wykonania na żywo

"Blasphemous Rumours" był wykonywany konsekwentnie podczas odpowiadającej mu trasy Some Great Tour, następnie na Black Celebration Tour i Tour for the Masses, gdzie był wykonywany tak jak na płycie, na dwa głosy. Od tego czasu nie jest on już ponownie wprowadzany na koncerty, najwyraźniej głównie ze względu na komplikacje związane z wykonywaniem go na scenie, a nie z chęci nieprowokowania nikogo, gdyż Martin Gore i Alan Wilder wnosili na scenę blaszane ściany, by wykonać charakterystyczną sekcję perkusyjną.

"Somebody" pojawiło się także na odpowiadającej mu trasie Some Great Tour, następnie na Black Celebration Tour i Tour for the Masses, potem żadna z piosenek nie pojawiła się w żadnych występach World Violation Tour, ale "Somebody" powróciło jako opcjonalny utwór na Devotional Tour i Exotic Tour, a także The Singles Tour i Exciter Tour. Na ostatnich trasach koncertowych zespołu, Touring the Angel, Tour of the Universe, Delta Machine Tour, pojawiał się również jako opcja w sekcji bisu, w której stanowił rodzaj akustycznego przerywnika, a także na Global Spirit Tour w różnych sekcjach koncertów, w które był włączany. Warto zaznaczyć, że od czasu The Singles Tour muzykalizacją zajął się Peter Gordeno, który opanował zapis fortepianowy, ale brzmi on inaczej niż Alan Wilder, który z kolei na "Somebody" grał w łagodniejszej notacji.

Odbiór krytyczny

Krytyk muzyczny Ned Raggett z serwisu AllMusic przyznał singlowi wysoką ocenę 4.5 gwiazdki na 5 możliwych, stwierdzając: Ze swoim powolnym, mrocznym tempem zaakcentowanym przez charakterystyczne już metalowe perkusyjne wypełnienia, potężny główny rytm i, w idealnym kontraście, miękkie, centralne syntezatorowe pętle, "Blasphemous Rumours" bardziej niż cokolwiek innego skodyfikował Depeche jako mistrzów nastoletniego gniewu lat 80-tych. Wściekły, ponury tekst Gore'a jest wygłaszany z zaskakującym polotem przez Gahana, tworząc zaskakująco udaną kombinację medytacji na temat śmierci, religii i przeznaczenia; ogólna aranżacja jest spektakularna, przerażające, niezwykłe sample strzelają w całym miksie. Remiks utworu "Somebody" z Some Great Reward towarzyszy temu wydawnictwu. Podczas gdy jest tu nieco więcej ogólnej tekstury w tle - miękki, niemal podprogowy dodatkowy rytm i inne małe, subtelne akcenty, takie jak delikatne oddechy - poza tym jest to całkiem sporo tej samej inteligentnej i przebiegłej ballady. Dwa utwory koncertowe z czasów Construction Time Again uzupełniają pełną wersję singla, oba pochodzą z koncertu w Liverpoolu w 1984 roku. "Told You So" to całkiem niezłe ujęcie energetycznego kawałka, z niedocenianymi umiejętnościami Gahana w zakresie projekcji i wynoszenia rzeczy na wyższy poziom na koncercie. Z kolei "Everything Counts" wypada nieźle, choć nie może się równać z mistrzowską wersją nagraną kilka lat później dla 101[5].

Adnotacje

  1. Baker, Trevor (2009-11-05): Dave Gahan - Depeche Mode & The Second Coming. Bonnier Zaffre. ISBN. 978-1-78418-955-6.
  2. Christopher, Michael (2020-12-28): Depeche Mode FAQ: All That's Left to Know About the World's Finest Synth-Pop Band. Rowman & Littlefield. s. 88. ISBN. 978-1-4930-5400-8.
  3. Thompson, Dave (15 listopada 1994): Depeche Mode: Some Great Reward. St. Martin's Press. s. 152–155. ISBN. 9780312112622.
  4. Robbins, Jenna Rose (2017-07-12): "The Hallowed Halls of Hansa". Where Traveler.
  5. Raggett, Ned: "Blasphemous Rumours - Depeche Mode | Songs, Reviews, Credits". AllMusic.

Zobacz również

Depeche Mode - Construction Time Again
Construction Time Again
Album, 1983
  1 w magazynie  Zobacz
Depeche Mode - Ultra
Ultra
Album, 1997

Lista utworów

Tytuł / WykonawcaCzas
4:23
5:10

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Depeche Mode - Blasphemous Rumours1984
Winyl, 12", 33 ⅓ RPM, 45 RPM, Wielka Brytania
Mute
12 BONG 7
Depeche Mode - Blasphemous Rumours1984
Winyl, 12", 33 ⅓ RPM, Promocyjne, Stany Zjednoczone
Mute, Sire
PRO-A-2271
Depeche Mode - Blasphemous Rumours / Somebody1984
Winyl, 7", 45 RPM, Stereo, Wielka Brytania
Mute
7 BONG 7