Depeche Mode - See You (Singiel, 1982): oprawa graficzna przedniej okładki
Sometimes I Wish I Was Dead / King of the Flies [1981]
Dyskografia
Zmień płytę na poprzednią lub kolejną w dyskografii artysty
The Meaning Of Love [1982]
SingielStudyjny29 stycznia 1982
  • - Blackwing Studios (Londyn, Wielka Brytania)
  Brak dostępnych egzemplarzy tej płyty w sprzedaży.
Kliknij przycisk Obserwuj (powyżej), aby zostać poinformowany, gdy pojawi się w sklepie jakieś wydanie tej płyty.

Informacje o płycie

 7 minut czytania

"See You" to czwarty brytyjski singiel zespołu muzyki elektronicznej Depeche Mode nagrany w grudniu 1981 w londyńskim studio Blackwing Studios wraz z producentem Danielem Millerem, a ich pierwszy napisany przez Martina Gore'a[1]. Ukazał się w dniu 29 stycznia 1982 roku[2] nakładem wytwórni Mute Records i został później włączony do drugiego albumu grupy A Broken Frame[3][4][5], stając się jego pierwszym promującym singlem. Piosenka opowiada o zakochanym mężczyźnie, który rzekomo chce tylko zobaczyć osobę, którą tak bardzo kocha.

"See You" to pierwsza piosenka napisana przez Martina Gore'a dla Depeche Mode bez Vince'a Clarke'a, który odszedł z zespołu krótko po wydaniu debiutanckiego albumu Speak & Spell. Stała się największym sukcesem zespołu, co zachęciło Gore'a do stworzenia nowego albumu całkowicie samodzielnie i chociaż on sam później niepochlebnie wypowiadał się na temat albumu A Broken Frame, położył on podwaliny pod to, co miało stać się brzmieniem Depeche Mode z Martinem Gorem u steru piosenkopisartwa.

Istnieją trzy wersje "See You": 7-calowa wersja singla (3:55), wersja albumowa (4:34) oraz rozszerzona wersja 12-calowa z dłuższym intro (4:50). Wersja rozszerzona i albumowa są prawie takie same, choć ta z LP kończy się około 20 sekund przed 12" remiksem.

Strona B singla "See You" to utwór "Now, This Is Fun". Wersja rozszerzona ma dłuższy mostek w środku i rozszerzone zakończenie, w którym Dave Gahan czasami krzyczy "This is funny!" zamiast "This is real fun!". Przed wydaniem "Now, This Is Fun" nosiło nazwę "Reason For Fun".

Warto zauważyć, że był to w tym czasie najwyżej notowany singiel zespołu w Wielkiej Brytanii, osiągając pozycję #6 na UK Singles Chart, co czyni go ich największym hitem, podczas gdy "Just Can't Get Enough" jest zwykle uważany za najwyżej notowany singiel z wczesnych dni Depeche Mode. To zamieszanie i "przeoczenie" można wytłumaczyć faktem, że "See You" było rzadko grane przez Depeche Mode, zwłaszcza podczas koncertów towarzyszących wydaniu kolejnych albumów, podczas gdy "Just Can't Get Enough" nadal często gościło w setlistach zespołu. To, w połączeniu z faktem, że członkom grupy nie spodobał się towarzyszący "See You" teledysk, ograniczyło późniejsze wydanie piosenki, która dziś jest zapomniana jako największy wczesny przebój zespołu z Basildon w jego ojczyźnie.

Kompozycje

"See You" będzie pierwszym utworem napisanym przez Martina Gore'a dla Depeche Mode, jako głównego i jedynego autora piosenek w tym czasie, po niespodziewanym odejściu Vince'a Clarke'a tuż po promocji ich pierwszego materiału. "See You" było jedną z piosenek Gore'a napisanych jako nastolatek, jednak według słów samego Clarke'a (na DVD z The Best of Depeche Mode Volume 1) pracowali nad nią tak ciężko, że w końcu stała się czymś zupełnie innym, niż była pierwotnie. Wykonany na uproszczonym elektronicznym podkładzie z pulsującym, smutnym, żałobnym brzmieniem, w czym najwyraźniej tkwi jego urok.

W komentarzu ujawniono, że Clarke znał ten utwór jeszcze przed odejściem z zespołu, ale powód dlaczego nie został wyprodukowany na debiutancki krążek jest po prostu nieznany, choć najwyraźniej chodziło o jego znacznie bardziej melancholijny tekst, gdyż sam Clarke w kilku późniejszych wypowiedziach po odejściu z zespołu stwierdził, że na jego gust brzmienie Depeche Mode stało się zbyt mroczne.

Z pewnością utwór "See You" na wiele sposobów nadał ton niemal wszystkim późniejszym utworom Depeche Mode Martina Gore'a, a nawet w obrębie albumu A Broken Frame, który jeszcze wadliwie błądził sporo między eksperymentalizmem a niewyjaśnioną melancholią. Najbardziej udana była jego żałobna propozycja "See You", choć jej wpływ będzie widoczny aż do średniego okresu w takich albumach jak Some Great Reward, Black Celebration czy nawet Violator. "See You" było pierwszym prawdziwie nostalgicznym i bezkompromisowym ćwiczeniem, podczas gdy sama muzyka elektroniczna nie była tylko sztucznym akompaniamentem, ale smutną atmosferą samą w sobie z jej rytmiczną melodią, bez szczególnych umiejętności na klawiszach, ale z wielką dbałością o to, by brzmiała również melodyjnie, co później doprowadziło Depeche Mode do skraju stylistycznego wyrafinowania w ich muzyce.

Piosenka była popularna przez początkowe lata istnienia Depeche Mode i choć wypadła z setlist ich koncertów, jest nieuchronnym nawiązaniem do tego czasu reinwencji grupy, w którym Dave Gahan ze smutkiem śpiewa w kółko z kolegami z zespołu: "All I wanna do is see you".

Strona B

Na stronie B znalazł się utwór "Now This is Fun", znacznie bardziej syntetyczny niż "See You", aczkolwiek ze wzmocnionym efektem perkusyjnym, który wkrótce zostanie wykorzystany na całym albumie Construction Time Again i jego industrialnym dyskursie muzycznym.

"Now This is Fun" to w pełni syntezatorowy występ z pretensjonalnym, ale uproszczonym tekstem, przetworzonym keyboardem z niezauważalnym efektem próżni, jakby zrobiony na potrzeby filmu science fiction i różnymi dźwiękami, które czynią muzykowanie dość dramatycznym, i jak to było normalne w tamtym czasie, z chórem wszystkich trzech członków.

Ze względu na ograniczenia repertuarowe w tamtym czasie, jak to często bywało w tamtych latach w przypadku Depeche Mode, "Now This is Fun" było również włączane podczas koncertów, choć miało to również wpływ na to, że kilka z późniejszych, bardziej syntetycznie brzmiących utworów zostało wydanych jako B-side'y do singli, a nie jako utwory albumowe.

Wideo

Teledysk do "See You" został wyreżyserowany przez Juliena Temple[6]. Był to również pierwszy teledysk z udziałem Alana Wildera. Można go zobaczyć krótko grającego na pianinie, pojawia się też na ujęciach kilku pasków zdjęć z budki fotograficznej. Pierwsza część teledysku została nakręcona na stacji kolejowej Hounslow w Londynie. Na początku teledysku znajduje się megafon, bardzo podobny do tego, który znajduje się na okładce albumu Music for the Masses, wydanego pięć lat później.

Teledysk to krótki film z Davidem Gahanem ubranym tak, jak się wtedy ubierał, w wizytowe spodnie, marynarkę i muszkę, który wchodzi do budki telefonicznej i zaczyna śpiewać, mija sklep z płytami, jakby czegoś lub kogoś szukał, cały czas zawodząc "All I wanna do is see you". Dziewczyna w wideo, którą tak pragnie zobaczyć Gahan, to aktorka Jenna Elfman[7]. Rozpoczynała karierę grając w teledyskach Depeche Mode.

Z czterech klipów, które Depeche Mode nie lubił najmniej, ten jest tym, który z czasem nie lubili najbardziej. Jest też jedynym, z którego materiał został wzięty do montażu wideo do utworu "Martyr" w 2006 roku. W każdym razie, członkowie zespołu byli zawsze niechętni wizualnemu rezultatowi tego pomysłu i z biegiem lat został on niemal całkowicie zapomniany. Muzykom nie spodobał się ten teledysk do tego stopnia, że nie pojawił się on nawet na kompilacji Some Great Videos z 1985 roku, która zawierała teledyski zespołu do 1985 roku z wyjątkiem singli z A Broken Frame i "Get the Balance Right". Dopiero na wydanym w 2016 roku Video Singles Collection, 34 lata po premierze, teledysk do "See You" po raz pierwszy znalazł się na oficjalnym wydawnictwie Depeche Mode.

Trasa

Singiel rozpoczął małą światową trasę koncertową, z dodatkowym członkiem zespołu Alanem Wilderem[8], chociaż nie miał on wkładu w utwór ani w album. Trasa nosiła nazwę See You Tour, co czyni z utworu jedyny singiel Depeche Mode, który sam zrodził trasę koncertową, a przynajmniej nadał jej nazwę, chociaż piosenka nadal była grana podczas A Broken Frame Tour, Construction Tour i Some Great Tour.

"Now This is Fun" pojawi się na odpowiadającej mu trasie See You Tour, a później na trasie Construction Tour, ze względu na swoje brzmienie i na przewidywaną formę funkcji industrialnej.

Adnotacje

  1. Moskowitz, David V. (2015-11-10): The 100 Greatest Bands of All Time: A Guide to the Legends Who Rocked the World [2 volumes]: A Guide to the Legends Who Rocked the World. ABC-CLIO. s. 207. ISBN. 978-1-4408-0340-6.
  2. Daniel Barassi: "Depeche Mode: The Archives". Archives.depechemode.com.
  3. Christopher, Michael (2020-12-28): Depeche Mode FAQ: All That's Left to Know About the World's Finest Synth-Pop Band. Rowman & Littlefield. s. 72. ISBN. 978-1-4930-5400-8.
  4. Bernhardt, Tonia (2007-11-21): Depeche Mode: A Band, Its Music, and the Cult. GRIN Verlag. s. 3. ISBN. 978-3-638-76757-6.
  5. Baker, Trevor (2013-04-25): Depeche Mode – The Early Years 1981-1993. Bonnier Zaffre. ISBN. 978-1-78606-156-0.
  6. Daniel Barassi: "Depeche Mode: The Archives". Archives.depechemode.com.
  7. Randee Dawn (5 Maj 2014): "Jenna Elfman reveals past as Depeche Mode video star: 'They told me to dance badly!'". today.com.
  8. Daniel Barassi: "Depeche Mode: The Archives". Archives.depechemode.com.

Zobacz również

Depeche Mode - Ultra
Ultra
Album, 1997
Depeche Mode - 101
101
Album, 1989
Depeche Mode - Speak & Spell
Speak & Spell
Album, 1981

Lista utworów

Tytuł / WykonawcaCzas
3:51
3:23

Wydania

RokTytuł / Format / KrajWytwórnia / Katalog #
Depeche Mode - See You1982
Winyl, 7", 45 RPM, Wielka Brytania
Mute
7 MUTE 018